Mysteriet Edmund


Vem var Edmund? En man, en myt, ett företag? Jag undrar eftersom jag köpte
ett 1950-talsbord signerat Edmund i somras. Mitt finaste fynd hittills i år.
Jag hittade Edmund i bruksorten Hallstavik, där han hade bott hos en familj
sedan 1950-talet.
På nätet har jag sett några Edmundbord till. Det verkar som om kakelplattemönstret
alltid föreställer något motiv i genrerna träd eller jordbruksprodukter.
Kastanjekvist, beta och sädesax (mitt bord) är de jag fått nys om hittills.
Signaturen Edmund i tunna kursiva versaler finns på kakelplattan längst ner till höger.


I går fick Edmund en kompis. I en loppisbutik hittade jag fruktfatet som direkt
vi kom hem till lägenheten placerade sig på Edmund och sa : Här passar jag in.
Och visst är det så.
 
1 anneli:

skriven

Det är bra med kompisar!

2 Inger Maryissa:

skriven

Vilket så mysigt bord du hittat.

Så snyggt gjort i kakel.

Och ja, fruktfatet passar så bra där.

Ha det så gott.

Kram

Kommentera här: