När man är en glad pensionär



Det var stil på valaffischerna på 1950-talet. Det här är nummer 1 (av 1) i min samling. 
Jag hittade den i en loppisaffär i Sumpan, kommissionsbutiken off Sturegatan.
Det är valåret 1958. Valet ska gå til historien som "ATP-valet". En något mer känd  affisch
från den valrörelsen är socialdemokraternas, med parollen "Gärna medalj men först
en rejäl pension".

Fotnot. ATP = Allmänna Tjänstepensionen.

1 Inger Maryissa:

skriven

Men vilken intressant och mysig valaffisch du har i din samling.

Jätte-kul att se.

Ja, det var ett historiskt val då.

Det är så intressant att besöka din blogg och se allt du visar här.

Ha en bra dag.

Kram

2 Staffan H:

skriven

Ja stil hade de onekligen. Den politiska laddningen har gått förlorad för länge sedan, men stilen består. Då fanns det också något konstnärligt över valaffischerna. Den biten har försvunnit i modern tid. Så det kan bli...

3 Skaffaren:

skriven

Först trodde jag att det var Volvo som fyllt 70.

Såg ut som en annons ut tidningen Motor på 50-talet.

Jadå, Jag har 50-talet komplett:-)

4 Libby:

skriven

Skaffaren: Jag gillar inte affischen, platsar inte i mitt hem. Har försökt sälja den på loppis flera gånger för 75 pix men ingen ville köpa. Köpte den för 100. Dålig affär... Kanske dags för Blocket detta valår?

Kommentera här: