Oförutspått trevligt på Sibyllegatan


Jaha, då var det dags för antikrunda på Östermalm. Tidigare har Empire-Amelie
och jag gjort Upplandsgatan, Roslagsgatan och en bit av Söder. I dag koncentrerade
vi oss på en särskild gata igen, det blev Sibyllegatan. Rehns Antikhandel (bilden) besökte
vi, men först tittade vi in i en port på Sibyllegatan 35...


Trappa med kantstötta steg, en cykel i gammal stil, sliten skönhet. Empire-Amelie,
som en gång i tiden ockuperade hus i Haga i Göteborg för att rädda kakelugnar
från rivning, blev överförtjust och bad mig ta en bild. Sedan ringde vi på där vi trodde
att det var antikhandel, och fick komma in i JP Willborgs ateljé...


... där man förbereder utställningen STHLM STHLM, som öppnar den 14 november.
På utställningen  visas 39 Stockholmsmålningar från 1880 till 1970.
En av dem ser ni här: Gamla stan och Katarinahissen, av Sven-Erik Jansson, 1956.
Fler bilder och information om utställningen: http://www.jpwillborg.com
Efter en trevlig pratstund med mannen som jobbade med utställningskatalogen, gick vi
vidare till företagets butik några portar bort. Där träffade vi Peter Willborg själv, som gav
mattnovisen Amelie några tips.
Det här skulle bli de trevliga pratstundernas eftermiddag.
Härnäst tittade vi in hos Modernity längre ner på Sibyllegatan...


... där jag träffade Charles Eames elefant, en skultpur och barnleksak i plywood,
designad 1945. Av dagens butiksbesök tycker jag nog Modernity var roligast.
Här fanns fler klassiker från designböckerna, livs levande, om man kan säga så
om saker. Ingeborg Lundins vackra luftiga glasvas Äpplet. Ägget, Sjuan och Myran.
En PH-bordslampa från 1930-talet. Och...


... Arne Jacobsens nätta bord i jakaranda, som han gjorde till stolarna Myran (t v)
och Sjuan (t h). Jag slukade bordet med ögonen, och blev så distraherad att jag
inte lyckades ta en enda skarp bild, inte heller någon där hela benen är med.
Även på Modernity fick vi en pratstund med en trevlig man. Jag frågade
litet om Bamse, min önskefåtölj och förmodligen det enda riktigt dyra
designföremål som jag kommer att köpa.
Tillbaka till Rehns Antikhandel...

.
... där jag fick syn på ett par morianer från 1950-60-tal, som jag tyckte Amelie
borde pryda sin empirevåning med. Men kameran fortsatte att bete sig lustigt,
färgerna är inte korrekt återgivna och jag lyckades inte få till en skarp bild där båda
morianerna finns med. Det var som om min billiga kamera kände att den var
på Östermalm, och blev litet nervös.
Också på Rehns fick vi en - just det, en trevlig pratstund, med killen som har butiken.
Han visade på en renoverad karmstol hur ett gott tapetsörarbete ser ut, och Amelie
som ska gå tapetserarkurs i höst fick ny kunskap.


Men nu rullar vi tillbaka filmen till dagens början. För vi startade faktiskt hos
London W8 på Odengatan. Empire-Amelie skriver mer om det senare, i ett
gästinlägg, men redan här vill jag visa taklampan Grand Siecle - där hennes
och min smak möts. Litet 1800-tal, litet 1950-tal.


Och, hm, nu blir det faktiskt förfilm också. Amelie var litet försenad, och jag tog
tillfället i akt att besöka Magazin 13 på Roslagsgatan. Jag och kameran var
tvungna att tanka litet budget-1950-tal, vi kände nog på oss att det skulle bli mycket
22 000-kronorsgrejer under dagen. Den här Bodaforsstolen gillade vi, och det
som skymtar där bakom, någonting rött...


Åhhh 55! Jag är ledsen, Arne Jacobsen, jag beundrar dina möbler. Men min
smak är enkel, mitt 1950-tal är det enkla, glada, och det är en sådan här stol
som får mig att le.

To be continued... Empire-Amelie skriver om sina guldfynd - senare idag
1 Staffan H:

skriven

Tack för ett trevligt och intressant bildreportage! Att färgerna inte alltid blev korrekt återgivna kan bero på att olika sorters ljus blandats. Dagsljuset har en färgtemperatur, glödlamps- eller lysrörsbelysningar har sina och blixtljuset, som ska ligga nära dagsljuset, har sin bestämda färgtemperatur. Testa med att korrigera vitbalansen till det ljus som bilden mestadels består av. Det kanske inte blir perfekt, men närmare det du önskar.

2 Monet:

skriven

Åh, vad det märks att ni har roligt, du och Empire-Amelie på era privata antikrundor!! Att det fanns så mycket antikaffärer i Stockholm hade man ju inte en aaaning om! Och roligt och lärorikt att lära sig mera om både design och människorna bakom den. Även om, som du vet, jag inte i allt delar din smak för String och murriga sängskydd!

3 Libby:

skriven

Vi var faktiskt in i en affär till, Fine Stockholm, med Alvar Aalto, Tapio Wirkkala med flera finska namn. Den hade du antagligen gillat. Vad föll jag för i den butiken? Jo, en liten rödorange Stringhylla och ett par filtar i ljusblått, som hade 1950-talskänsla. Men med hänsyn till dig, kära Monet, blev det inga String den här gången.

4 anneli:

skriven

Nej, men du har ju string hemma, dvs mina avlagda. Orginal och allt!

5 anneli:

skriven

Ljusblått och rödorange är iof snyggt ihop. Go for it!

Kommentera här: