1950-talstapet (?) räddad från sophämtningen


Räddade från grovsophämtningen: Britta Neuberg-tapet, två vackra galgar
och en sliten byrå som ska putsas upp av min träkunnige far.

I går röjde vi på logen. Där hade ett berg av trasiga/sunkiga/oönskade av annan anledning saker samlats. Nu fraktade 50-talsmannen och jag ner dem till vägen - grovsophämtning på gång. Återigen fyndade jag på hemmaplan. I en påse med gamla tapetrullar hittade jag denna underbara tapet. 
Bara en rulle, men... en rulle kan pryda en del av en vägg, bli bokomslag, hyllpapper i byrå etc etc. Man kan också bara ha den, och ta fram den och titta på och bli glad. Osäker på decennium dock. 1950 eller 1960?
Jag räddade också ett par rullar blommig 70-talstapet samt en rulle plus stuvar av typen Kommunalgrå 1963. Dem ska jag deala iväg på loppis i vår, till 70- och 80-talister som jagar 1970-talet så som jag jagar 1950-talet.
Letade Britta Neuberg på nätet, men hittade inte mycket. Landade istället på denna sida med 1950-talstapeter. Verkligen "åhhh 55"! Kolla in och njut av mönstren, och av namnen: Flygfoto, Flerfilig 50-talare, Spårvagnar.
http://www.handtrycktatapeter.se/swe/visagrupp_dec.php?hk=Tapeter&gp=0&sek=1900&dec=50&bid=63f52c0d2cfd6b5e169ffae620029fea



Vem är/var Britta Neuberg?
1 Inger Maryissa:

skriven

Oj, denna byrå och galgar känner jag igen.

Vi hade hemma en liknande byrå och även galgar.

Det är så kul att komma hit till dig och uppleva nostalgi från 50- och även 60 talet.

Just dessa tapeter känner jag inte igen, men känner igen en del på sidan du gav en länk till.

Ha en fin fortsatt dag.

Kram

Kommentera här: