Åhhh, Sigvard Bernadotte!



Minns ni tiden då man kunde göra fantastiska upptäckter hos Myrorna? (Nu pratar vi inte 1950-tal, utan förra decenniet). I dag har de ju stenkoll på formgivarna, och allt som är fint kostar lika mycket som i antikbodarna. Men 1991 hittade jag den här hos Myrorna i Norrköping, för en spottstyver.
Det är Sigvard Bernadotte, från 1958, med etiketten kvar under. Den här tillbringaren är mindre känd än hans klassiker Trekant. Men för mig var den känd, en exakt likadan stod i kylskåpet med mjölk i när jag var barn.
Han gjorde fina grejer, Sigvard. Glada och praktiska bruksföremål. Varje gång jag besöker en utställning med Bernadottegrejer går jag därifrån med ett leende.
1 Jenny:

skriven

Jättefin tillbringare, kul att fynda! För mig ringer bänkskivan i bakgrunden bekant. En sådan hade mormor hemma i huset där jag så ofta sov över när jag var barn. Många glada minnen finns i det köket :o)

/J

Kommentera här: