Hermods - för energiskt folk


Se här något att begrunda. Din chef VILL ge dig påökt - men då får du ta och gå en
Hermodskurs först! Det gjorde unga framåt män och kvinnor på 1950-talet,
och decennierna dessförinnan. Annonsen är från 1956.


"Det är inte bara våra hus och möbler som skola vara
funktionalistiska. Modern undervisning för energiskt folk måste
tillgodose praktiska krav. Den skall ge resultat."
Annonsen är från 1938.


Nu springschas - men snart Hermodsingenjör? Kolla in honom
i filmen om Hermods historia!
Hermods grundades redan 1898 av lantbrukarsonen H S Hermod, och
hade väl sin storhetstid under 1930-50-talen. Institutet var en klassutjämnare
- för läsa per korrespondens kunde vem som helst med huvudet på skaft göra,
oavsett var i landet man bodde. Och det gick att ha ett arbete samtidigt.
Hermods finns än idag. Nuförtiden har varje elev "sin coach och webblärare".


Det började med språklektioner. Hermod, som rest jorden runt som 22-åring
började med korrespondensutbildning i bland annat engelska och tyska.
Eleverna fick översätta stycken som han läste och korrigerade.
Med tiden kom andra företag att ge sig in i korrespondenskursbranschen,
här annons från NKI , januari 1949. För folk med framåtanda,
med full fart in i 1950-talet!


Ännu en aktör, här är det Gebers BBC-service/Almqvist & Wiksell som
år 1958 vill lära svenska folket engelska, genom att låta oss lyssna
på språkskivor. Men "Helen" i dialogexemplet verkar litet bakom flötet...
John och Helen Benedict på hotellrummet.
Helen: John, what´s that thing on the wall?
John: Where?
Helen: There - over the bed. Is it a picture?
John: Oh, no, it isn´t a picture; it is a photo.
Helen: Are all our cases here?
John: Yes, they are all here.
Helen: Where? Are they in the cupboard?
John: Yes, they are.

Och sedan fanns...
... Arne Tammer "Ge mig en kvart om dagen" med sin brevkurs i styrketräning hemma utan redskap
... Åke Skiöld med "Alla kan lära sig teckna"-kursen, annons på baksidan av alla veckotidningar
... Dennis "Det roliga efternamnet" Gotobed, med engelskkurser på radio och tv (nu snackar vi 1970-tal)
... en mängd andra, förstås!

Har DU gått en korrespondenskurs? Gav den dig högre lön...?

1 Elisabet:

skriven

Nej, men min pappa, född 1910, tog en Hermodskurs i välskrivning och oj, så fint han skrev!



Och mitt ex, han nappade på det här med "En kvart om dagen" ..-)

2 mimi:

skriven

Jag kunde faktiskt inte drömma om att Hermods ännu existerade! Jag minns att jag alltid tänkte när jag som barn såg de där Åke Skiölds annonserna, att tänk om jag skulle bo i Sverige, då skulle jag ju kunna lära mej rita så där bra! Hmmm månne det nu skulle ha blivit så mycket bättre resultat...

3 Libby:

skriven

Elisabet: Se där, genast två exempel på kursdeltagare!

Mimi: Jag blev också förvånad när jag såg en annons för (Liber) Hermods i t-banan för ett tag sedan.

De där teckningskurserna... jag är skeptisk!

4 tusse:

skriven

Glöm inte Naturmetoden - den finns faktiskt fortfarande! faktum är att jag har gått såväl Åke Skiölds teckningskurs, som Naturmetodens latinkurs med Birger Bergh som handledare.

5 Inger Rozen-Chintoh:

skriven

Hej o hå!

Åke Skiöld minns jag mycket väl.Han blev aldrig gammal.Och kurserna hans var kass!Hade en sådan.Ps.Kul blogg om femtiotalet.

Kommentera här: