En nypa porslinskunskap


Spisa Ribb, av Stig Lindberg, Gustavsberg, 1955.
En kopp i porslin - men vilket slags porslin? Jag hittade
en fantastisk annons i en Allt i hemmet från 1959.
Den lär oss allt!


Här hittar vi en rad serviser som numera är klassiker. Själv är jag litet svag för Lotus,
servisen i flintporslin.


Benporslin. Ett dussin Spisa Ribb för 40 kronor. Ja, tack!


Kaffekannan i Terma - åhhh, 1950-tal!


Lärorikt, som sagt, och klassikerna radar upp sig.
Visst var det här en kul annons?
1 SaraMay:

skriven

Härlig annons med riktiga klassiker!!

Gillar din blogg, den ligger numera under mina favoriter :)

2 Stina:

skriven

Ja, härlig annons, från mitt födelseår!

3 Helena:

skriven

Otroligt rolig annons!

Jag sitter och funderar över priserna... Undrar vad en servis gick löst på med dagens penningvärde mätt??!!!

4 Benny:

skriven

Ja det är mycket man kan få reda på i gamla annonser, jag lånade hem lite av tidningen Form från biblioteket i höstas, otroligt mycket info där!

5 Libby:

skriven

SaraMay, Stina, helena: Roligt att ni hade nöje av quizzen!

Benny: Aha, biblioteket har alltså Form från forna decennier?

6 Cissi:

skriven

Nu har jag frågestund i min blogg! Fråga något :) / www.ryds.blogg.se

7 mimi:

skriven

Jättetrevlig annons. Verkliga klassiker!

8 Libby:

skriven

Helena: Jag kollade faktikst i prisomräknaren på SCB:s hemsida. Men den funkar inte riktigt bra så långt tillbaka. 40 kronor 1955 omräknas till 550 kronor idag 2009. Och det känns för litet.

9 Sara:

skriven

Mycket trevlig annons! Hoppas att du har haft en skön påskhelg!

Kommentera här: