En första titt på Antikmässan


Ser du vad det står på den diagonala raden? S-k-o-r!  Empire-Amelie
och jag tillbringade över fem timmar på Antikmässan i Älvsjö i dag. Där fanns
butiksskylten, hos Galon Antik & Design.


Fly mig en pall! Ögonen tröttnar aldrig på en antikmässa, jag hade kunnat titta
hela kvällen om de hade fortsatt hålla öppet. Men fötterna är trötta och vill
bara krypa upp i soffan och se säsongens sista avsnitt av Antikrundan.
Barstolarna plus disk stod hos Repris Stockholm.


En kopp kaffe blir det också, till Antikrundan. De här fanns hos Patriks Antik.
Det är Gefle men jag har aldrig sett den här dekoren förr.
UPPDATERING: Benny på Porslinsbloggen berättar i kommentar nedan att
dekoren heter Standard, upphovsman Eugen Trost.


Och vems tror ni det här tyget är numera? Mitt? Rätt! Faktiskt mitt enda inköp,
förutom tre Femina från 1956-57 och några påskkort från 1940-talet.
Det är en ensam gardinvåd, den ropade på mig från Smögen Antiks monter,
den ska bli två dukar.


Och nu.... är det dags för Antikrundan! Men ni FÅR mer!
Nästa inlägg, som dyker upp i natt, har rubriken
"När handlarna själva får välja".
Jag frågade 10 antikhandlare vad de var mest stolta över/tyckte
var litet extra roligt i deras montrar. Det blev en spännande blandning.
Och så blir det fler bilder av saker som jag tycker var fina.
(Sista bilden: Den gröna mattan i bakgrunden är
Marianne Richters Muren, hos Galleri Frendberg)
1 mimi:

skriven

De tre senaste åren har jag varit över till Stockholm på antikmässa, men i år beslöt jag mej för att stå över... Men nu när ni alla har varit där och jag ser allt roligt så ångrar jag ju mej!!!

2 Benny:

skriven

Jo, jag kan ju inte låta bli att kommentera...hehehe...du börjar känna mig hör jag!



Koppen, i modellen E (Skawonius), har den mycket läckra dekoren "Standard" i en färgkombination som jag bara sett på dessa koppar. Dekoren "Standard" formgavs av Eugen Trost, den finns i grönt och brunt till matservis (BD), samt även i orange och vinröd på restaurant-porslin i modell T.



Här kan ni kolla på tekopp och kaffekopp:



http://www.tallbacken.net/porslin/standard.htm

ea.htm" rel="nofollow">http://www.tallbacken.net/porslin/standardea.htm

3 Mats Werner:

skriven

Fantastiskt vilket intresse! Att bo i en etta med det intresset måtte vara besvärligt begränsande!

Själv måste jag erkänna att 50-talet ännu känns lite för påträngande. Pappa var engagerad i H55 som någon slags ordförande i Möbelhandlarföreningen (så advokat han var), så jag hade en "typisk" bäddsoffa och ett "typiskt" långt teakbord med svarta ben som gick upp i skivan m.m. i mitt pojkrum. Lisa Larsson-katt, ett radiobord: teakskiva med svart trådunderrede md snedställd tidningshylla (har ett sådant fortfarande någonstans..).



Njae...känner inte riktigt för det längre. MEN vilken fin tennterrin! DEN skulle jag kunna "samla" på!

Gla' Påsk!

4 Libby:

skriven

Ja, jag förstår det där med påträngande. Själv skulle jag inte låta 1970-talet komma in i mitt hem i någon större utsträckning - även om jag kan se att vissa saker är snygga.

Det är rätt bra att bara ha en etta att inreda i 50-talsstil. Lagom projekt. Men delar också ett stort hus på landet med Femtiotalsmannen, där ligger nedervåningen bra till som omgörningszon när jag är klar med lägenheten...

Kommentera här: