Om du bara ska köpa en fackbok i år...


... och är det minsta intresserad av retroplast - skaffa den häftade upplagan av Tomas
Lindblads "Bruksföremål av plast". Har suktat efter den ett tag, men förfärats över priset
för den inbunden. Insåg plötsligt att den kommit ut i häftad version, 151 kronor.
Sällan har jag fått så mycket för de pengarna. Lindblad redogör för svensk plasts historia
1945-75, grundligt och lättläst.
Den har varit min påskläsning. Har inte gjort mycket nytta på gården, hade svårt att slita mig
från boken.


Men jag satte ändå några penséer vid logknuten, fick som belöning
gå på nutidsarkeologisk exkursion uppe på magasinet. Hittade några
plastföremål. Det ena var faktiskt ett fynd, den gula 70-talsbaljan
från Hammarplast är precis vad jag behöver till potatissköljning
i sommar. 2009 återanvänder man en praktisk balja
i stället för att köpa en ny.
Hammarplast (Hammargrens Industri AB) är en av de stora svenska
plastfabrikanterna som har eget kapitel i "plastboken".


Skopan är en doldis, gissningsvis från 1960-talet.
Sverige låg 1967 på första plats bland de nordiska länderna
när det gäller plastförbrukning, 27 kilo per person
och år (Källa: Bruksföremål av plast).
All plast var inte designad av kända formgivare och
försedd med etikett, det vräktes ut plastföremål
av skiftande kvalitet. 


Jag har redan hittat några
av mina plastgrejer i "Bruksföremål av plast".
Och förstås saker jag sett på loppisar och antikaffärer. Vara-Fyndet hade
massor av kul plast i sin monter på Antikmässan förra helgen. Bland annat
de här kopparna i två delar, poppis på 1960-talet och början av 1970-talet.

Återkommer med mer plast här på Femtiotalsjakten när jag läst ut boken
och artbestämt mina plastföremål!

1 Jenny:

skriven

Måste bara säga att jag tycker att din blogg är toppen! Varje gång jag går in här upplever jag en del av min barndom. :o) I min mormors hem, där jag så ofta bodde över, fanns många av de föremål du visar. Hemtrevligt är ordet!

2 Sara:

skriven

Vilket bra tips! Jag har ett set med sådana muggar som på sista bilden. Färgen är ljusgrön och jag tror att det är någon form av kanna till också. Det finns hemma hos mina föräldrar, måste nog leta rätt på det nästa gång jag åker hem. Det är ju rätt fint!

3 Benny:

skriven

Visst är boken bra!!! Jag fyndade den inbundna på Tradera förra året för en dryg hundring + frakt, den har man kollat i några gånger! Det är ju så mycket man känner igen, och massor av saker man vill ha!

4 Sussi:

skriven

Oj, den höga oranga kannan har jag. :)

Måste kolla om boken finns på biblioteket.

5 Gitte:

skriven

Vad underbart att utmaningen gick vidare till dig, för nu hittade jag ju den här bloggen som genast åker in på länkar!

6 helena:

skriven

Om du har tid och lust så har jag en liten utmaning till dig på min blogg!

Ha det gott!!!

7 Libby:

skriven

Helena: KUL utmaning. Den ska jag klura på ikväll! Tack för att du utmanade mig!

8 Syltan:

skriven

BRA tips till Saab-mannen...fast han fyller år först i september och man är ju lite sugen på att kolla i den redan nu...

Vi har ju "ganska" mycket plast hemma, hm. :-)

Kommentera här: