Här ser ni Fallande löv redan i dag


Här ser ni muggarna och handduken med Stig Lindbergs mönster "Fallande löv". De är
jubileumsprodukter från Kooperativa Förbundet, KF, som fyller 110 år. På måndag börjar de
säljas i Coops butiker. Pressbilden som ligger ute på nio av tio designbloggar just nu är rätt
sval, men jag blev glatt överraskad när jag öppnade kartongen och hösten dansade in
i mustiga glada färger.


KF ägde Gustavsbergs porslinsfabrik mellan 1937 och 1987.
Stig Lindberg var konstnärlig ledare på Gustavsberg under 1950-talet,
då han ritade  "Fallande löv" (jag hittar tyvärr ingenstans exakt årtal).
Den här jubileumsprodukten får man säga är ett smart drag, med
tanke på rådande Stig Lindberg-feber. Alla magasin och bloggare
skriver...


... och jag tror att KF:s billiga muggar kan bli samma succé som Ica:s mjukishundar för några
år sedan. De kostade nästan ingenting med medlemskupong, och den sötaste hunden
(cockerspanieln, eller var det labradoren?) tog slut rekordsnabbt. "Begränsad upplaga" står
det i KF:s pressmeddelande. Sådant kan vara pr-trixande, men jag tänkte på de söta
cockerspanielhundarna och såg till att få tag i muggar och handdukar redan i dag.


Men hur är de då, muggarna? Inte lövtunna, förstås, men med hyfsat tunn
tjocklek på porslinet och greppvänligt handtag. De är 10,5 cm höga, perfekt
storlek enligt mig. Tillverkningsland Kina, enligt Elle Interiör.
1 Tusse:

skriven

Stig Lindberg och Lennart Hellsing - dom gubbarna går inte av för hackor!

2 Skaffaren:

skriven

Den översta bilden är riktigt, riktigt snygg!

Jag blir glad.

3 Libby:

skriven

Tusse: Så riktigt.

Skaffaren: Tack! ja, man blir liksom glad av mönstret.

4 Tusse:

skriven

Jag har glömt vilken barnbok de gjorde tillsammans - Krakel Spektakel var ill. av Poul Ströyer - kan det ha varit ABC-boken?

5 Anna:

skriven

Tusse: Det var väl Krakel Spektakel som illustrerades av Stig Lindberg?



Libby: På måndag blir det ett besök på Coop :)

6 Benny:

skriven

Ja vad säger man, nog blir det succé, Stig L är ju så populär idag att det knappast kan gå på annat sätt! Jag måste givetvis in och spana på dem!

7 Kerstin:

skriven

Det är litet lurigt med Krakel Spektakel, för vissa böcker är illustrerade av Poul Ströyer, andra av Stig Lindberg. Kolla här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lennart_Hellsing



Jag var på Coop Forum i Gränby i Uppsala igår och letade efter muggar och handdukar, för kaffet fanns redan förra helgen. Det har vi hemma. Men när jag frågade sa de att det släpps nästa vecka. Men jag är litet orolig att jag inte ska gilla muggen. Tror att den skulle göra sig bättre utan hänkel om man nu använder en gammal dekor på modern modell.

8 Simon:

skriven

Dom där ska jag köpa direkt! På måndag är det coop som gäller!

9 Tusse:

skriven

Du har rätt, det var precis tvärt om, se:

http://www.dn.se/dnbok/grattis-till-nittio-lennart-hellsing-1.882447

10 Lina:

skriven

Vilka coop-butiker är det de kommer att finnas i? Bara coop forum? Eller finns de på coop konsum, extra och coop nära också? Någon som vet?

11 Kryckan:

skriven

Hur fick du tag i dom?!



Jag är så avundsjuk..

12 Libby:

skriven

Alla: Bra att ni redde ut Krakel Spektakel alldeles själva :-)

Lina: Jag tror att alla Coop kommer att ha dem, men vet inte säkert.

Kryckan: Hehe. Kan inte avslöja det.

13 Kryckan:

skriven

De är snygga och då kan man förlåta formen. Skickade både morsan och farsan vilket ledde till att jag har 24 koppar..avundsjukan finns dock kvar man vill ju vara först.

14 Libby:

skriven

Kryckan: 24 koppar - inte dåligt.

15 Simon:

skriven

Herregud! Jag var på TRE coop innan jag fick tag på dem! Folk hade stått på låset och väntat sa en som jobbade där. Snacka om att dom kommer vara eftertraktade!

16 Per Persson:

skriven

Redan Slut. Det tog bara en timma så var de slut över allt i Stockholm.

Jag var nere på lunchen men då var de redan slut.

upplagan är mycket begränsad så bara någrafå kommer att få tag på dem.

Det hade varit bättre om varje hushåll bara hade fåt köpa högst 3 förpackningar till reducerat pris.

17 Kryckan:

skriven

Libby-> Hmm..det visade sig att mamma ville ha 12 men 14 är ite dåligt det heller.

Simon-> De skulle tydligen få in nya på torsdag.



Kul blogg jag funnit! Det blir nog den första jag kommer att följa.



18 Lina:

skriven

Ja, eftertraktade var ordet.. jag var i 4 coop-butiker men lyckades iallafall inte få tag på handdukarna. Vissa butiker hade tydligen bara fått in kopparna även fast de skulle få in alla delar enligt reklambladet. :(

19 Libby:

skriven

Simon, Per Persson och Lina: Då blev det alltså ännu värre rusch än jag trott. Hur länge dröjer det innan de här kopparna ligger på Tradera...

...fast Kryckan ger ju hopp till alla som inte hann få tag på någonting. Ny kö till Coop på torsdag?

20 Christin:

skriven

Enbart muggar hade dom på vårt Konsum... och enbart tolv förpackningar varav jag köpte dom två första i princip direkt från lastpallen.



Kollade igår på Tradera om det fanns nåt gammalt med samma mönster där och då låg två nya muggar redan ute till försäljning...



Tack än en gång för en riktigt kul blogg !

21 Simon:

skriven

Kryckan: Jag frågade coop i linköping om dom skulle få in flera och nej var ordet tyvärr:(

Lina och Christin: På coop affären jag köpte min koppar hade dom också bara själva kopparna. Hon som jobbade där sa att dom skulle få in dom ändå.

22 Kryckan:

skriven

De finns, såg ett gäng idag. Den som söker finner!

23 Kryckan:

skriven

Finns i Enskede.

24 Fred Flintstone:

skriven

Har igår ringt runt till ca 40 olika Coop i Sthlm med omnejd.10 pkt muggar fanns kvar totalt(klockan 13). Inga handdukar. Servetter o kaffe fanns kvar.

Tack för klippet COOP !

25 Libby:

skriven

Ja, de verkar ha gått åt som smör i solsken, muggarna. Tips: På lilla Coop, Södra Långgatan i Råsunda fanns det igår tisdag vid 13-tiden ganska många muggar kvar. Inga handdukar dock, bara servetter.

26 Kryckan:

skriven

Varför heter dom egentligen "fallande löv"? Löv faller väl åt andra hållet..



27 Libby:

skriven

Kryckan: Eh... gör de???

28 Kryckan:

skriven

De faller med den tyngre delen först. Iallafall i Nackareservatet..

29 Libby:

skriven

Kryckan: Men i Solna liksom singlar de ner.

30 Kryckan:

skriven

Efter att ha varit inne på Tradera och sökt på Fallande löv faller iallafall mina tårar tungt, formade som "upp-och-ner vända löv" (droppar) och rakt ner..

31 Anonym:

skriven

tradera är fullt av dem, var det därför folk köpte så många?

32 George Jetson:

skriven

Det skall bli intressant att följa prisutvecklingen

på muggarna. Prisbilden på Tradera pekar klart uppåt just nu med ett snittpris på runt 200 kr/st.

Verkar som många vill köpa på sig halva dussinet -vilket verkar klokt (iaf om man skall sälja vidare). Att åtgången på muggarna var stor i HELA landet vittnar ett par samtal till COOP i Norrland om.

Tokrusning och helt slutsålt på ett par timmar...

Kommentera här: