In till kamrern och hämta lönekuvertet


Äntligen kommer kosingen! I dag är det den 25:e, och man går in till kamrern och hämtar sitt
lönekuvert med sedlar. Men de var vackrare förr. Sedlarna alltså, kamrererna vet jag inget om.
Hundralappen på bilden trycktes mellan 1898 och 1963. Mer info om alla gamla sedlar 
finns hos Riksbanken.  


Den här månaden hoppas jag få lägga pengar på en sådan här kornisch
i teakfaner. Hoppas, skriver jag, för den jag ska ha måste vara cirka 270 
centimeter och hittills har jag inte hittat någon så lång.
Bilden tog jag hos Rune och Marie.


Jag är också på jakt efter hyllpapper, sådant där gammaldags
 vaxat, eller om det heter lackat. Det finns några på Designtorget,
snygga, men fel mönster för mig. Jag vill ha ett  enfärgat eller
med ett svagt rutmönster i en färg som matchar de här
hyllremsorna som jag köpte i somras.

Ska du köpa någonting kul för augustilönen?
1 Anna:

skriven

Kul att ha en plan på vad ska ska inhandlas. Hoppas det blir så...som vi alla vet så kan man ju komma hem med vad som helst från loppisar och antikhandlare, men oftast inte det men var ute efter ;) Jag har tänkt köpa en hallspegel för augustilönen. En ganska stor, sån där teakplatta med rundade hörn och en spegel med rundade hörn fastsatt på den. Jag har sett en perfekt på en affär här i Umeå men den kostar 1100 kr och jag vill ju fynda :)

2 Sofia:

skriven

Apropå kornischer så är det en ny loppis/butik som har öppnat i Norrtälje, och där såg jag två kornischer. Jag vet dock inte hur långa de var. Jag var där i lördags så det borde i alla fall ha öppet på lördagar. Den låg brevid Tullen Caféet, du vet precis när man kommer in i Norrtälje.



MVH



Sofia

3 Libby:

skriven

Anna: Precis så är det. Man vet aldrig... 1100 kronor för en sådan spegel låter som vad de ska ha på enklare antikställen i Sthlm, dvs för mycket. Jag gav trots det 1500 för min, men då fick jag ju lampetter också. Sedan fyndade jag en jättefin, mindre, på loppis i somras, för 60 kronor. Så man får ha is i amgen och vänta ut fynden!

Sofia: Tack för tipset!!! Har du kollat in den nyöppnade jätteloppisen på Görla också, den som öppnade i lördags? Jag ska spana in den på lördag, tänkte jag.

4 Tusse:

skriven

In till kamrern???

Var det inte köa vid en lucka i väggen? Som notisjägarna fick göra i gamla ÖC-huset där det också fanns rörpost och hiss ...

5 Libby:

skriven

Tusse: Jag jar i alla fall på film sett folk gå in på kontor och ta emot kuvertet. Men kanske var luckan det vanligaste? Rörposten fanns kvar på ÖC 1992 när jag började där. Härligt Svoooooosh - DUNK-ljud när den kom seglande genom röret och sedna landade.

6 Anna:

skriven

60 kronor låter mer i min smak för en spegel ;) Men jag kan nog tänka mig att betala ganska mycket för en som är bra. Får väl se om jag har 1100 kr kvar att spendera i slutat ev månaden kanske :)

7 Skaffaren:

skriven

För min del kommer högst eventuell lön att gå till ny generator till motorcykeln. Fast det är klart den är ju från 50-talet.

Rörpost fanns det på Posten i Degerfors, nämligen till Systembolaget som låg i våningen under.

Man skickade ner pengar och upp kom en kvarting.

Det var tider det.

8 loppisfia:

skriven

Hej! jag läste ett gammalt inlägg om bestick på bloggen just, och såg att du frågat om du fick citera, självklart fick/får du det. Det dök aldrig upp något mail dock :/

9 Sandra:

skriven

hej! du har väl sett kopparna med design av stig lindberg som kommer i v36 till coop? snygga som bara den.

10 Libby:

skriven

Anna: Det gäller att spendera i början av månaden...

sedan finns inget kvar.

Skaffaren: Inte ett helrör, alltså? (Gud vilket dåligt skämt.)

Loppisfia: Nu har jag lagt ut det. Roligaste inlägget jag läst på länge, det om arbetshandskarna.

Sandra: You bet. På måndag hänger vi väl på låset hos Coop, hela "retrorörelsen"?

Kommentera här: