Roliga handdukar från 1950-talet


Visst ser hon nöjd ut, den unga husmodern? Och det ska hon vara. Boken kom ut 1960
och under det föregående decenniet hade kökshanddukar och toaletthanddukar i glada färger
gjort entré i de svenska hemmen. Handduken på bilden är ett loppisfynd för 5 pix, gissingsvis
från 1950- eller 1960-talet.


Klassikernas klassiker - Perssons kryddskåp, med kompisar. Ur Femina 49/1956.
Bildtexten lyder: "Så här roligt linne finns det att köpa idag. Det kan pigga upp vilket linneförråd
som helst, eller hur? Se bara på gångehandduken "Perssons kryddskåp" med alla kryddburkarna,
användbar både som förkläde och som dekoration på köksväggen. Och kött- och fiskhanddukarna
 "Kirre-Korv" och "Fina-Fisken" eller "Bagar Bergströms" bakhandduk."
Handduken därunder heter "Frukostklubben" och den rosa linnedamastduken "Skogsbrynet".
Alla nämnda från Almedahls "Linnelinjen".  Designer: Astrid Sampe, chef för NK:s
textilkammare, och Marianne Nilsson.
Läs en fantastiskt bra artikel om Astrid Sampe, hennes favoirtprojekt Linnelinjen och
"textiliernas årtionde" hos Form 1900.
De randiga handdukarna nere till höger är linnehanddukar på metervara, av Anna-Greta
Söderlund för Ditzingers.


Perssons kryddskåp och Fina-Fisken finns i nyproduktion,
i alla möjliga varianter. Handdukar, brickor, burkar, servetter.
Bilden tog jag hos Stinas Syateljé i Tierp...


... där jag köpte gångehandduken "Perssons kryddskåp",
Nu väntar jag bara på nytryck av "Kirre-Korv" och "Bagar Bergström".
Och på att någon ska förklara ordet "gångehandduk" för mig.


Mer handdukar i Femina 1956:
"Djärvt men roligt och praktiskt för en ung dam eller ungkarl är sådana här färgglada
handdukar. Inte minst den mörkgrå mönstrade toaletthandduken - för fötterna - lär
varje ung man uppskatta."
Samtliga fyra linnehanddukar på väggen ingår i Almedahls "Linnelinjen", liksom
den randiga i frotté. Den grå och blårandiga linnehandduken heter "Morgonstund",
den orange "Mouchen" och den grå-svarta betecknande nog "Ungkarlen".


"Trevligt - hygieniskt - förebygger konflikter!" Ja, ingen annan ville väl 
riskera att ta storebrors handduk som han använde till fötterna.
Annons för Dalsjöfors från Allt i Hemmet, 1958.


Fler toaletthanddukar i hellinne. Design: Märta Maria Dahlin.
Dalsjöfors textilfabrik hade 1919 gått ihop med Almedahls, men namnet användes
uppenbarligen fortfarande som en egen linje.


Tilbaka till - den mycket moderna - boken "Linneskåpet".
För det  har hänt en del sedan kötthandduken "Kirre-Korv"
och fiskhandduken  "Fina-Fisken" presenterades, bara fem år tidigare:
"Den förr så vanliga rikligt tilltagna sorteringen av kökshanddukar,
uppdelade på porslins- glas- kniv- kött- fisk- handdukar, har i många
moderna hem krympt ihop till en enda sort."
Handdukarna på bilden: De tre översta är linnehanddukar, "med klara
enkla randningar, så fint avvägda i färg och mönster att kan aldrig
tröttnar på dem." Längst ner bomullshanddukar av frotté och våffelväv
i olika format.


Till sist ett tips för den slabbiga kräftskivan, ur UNT:s bilaga
Bostadsguiden: Duka med gamla kökshanddukar som
servetter. Mitt tilläggstips: Extra smart blir det med personliga
monogram som placeringskort. Se där en utmärkt anledning
att köpa alla vackert märkta handdukar vi ser på loppisar!
Den enkla kökshandduken på bilden är mammas. Hon blev
husmor innan 1950-talet hade börjat, och slutade minsann inte 
brodera monogram - hur många roliga modärna kökshanddukar
man än lanserade.
Hon krusade örngottsbanden långt in på detta sekel
också. Men sänglinnet, det tar vi en annan gång.
1 agata:

skriven

Själv fick jag nyligen användning för alla mina rödvita handdukar när jag använde dem just så - som servetter vid vårt bröllop.

Roligt att äntligen få användning för 100 handdukar på en gång. Mindre roligt att tvätta dem sedan...



Kul att känna igen en del handdukar som dykt upp i farmors och mormors samlingar!

2 Libby:

skriven

Agata: Och mangla, förstås...?

3 Anonym:

skriven

Håhåj, vad mycket fint! Ställer mig i kö för "korven" och "bagarn" även jag :-)

4 kicki:

skriven

Åh, man kanske skulle börja hänga in linnehanddukar i badrummet för att få använda dem lite oftare? =)



Jag vill ha en fina-fisken i original-variant istället - den med mönstret vävt - istället för de nya. =(



Och nu blev jag lite kär i "Mouchen" oxå!

5 Helena:

skriven

Tänk... Linnehanddukar är kökshanddukar för mig.... Frottéhanddukar är badrum... Men tänk så mycket finare det var...

6 Tusse:

skriven

Hu vilket sinistert leende hon framför linneskåpet har ...

Själv färgsorterar jag också mina handdukar efter användningsområde. Den rosa till ansiktet etc.

7 Libby:

skriven

Kicki: Ja, den gamla Fina Fisken var finare.

Helena: Jo, fina, men hur var uppsugningsförmågan egentligen.

Tusse: Och de svarta till fötterna?



8 Staffan H:

skriven

Som så mycket annat har synen på linneskåpet och dess innehåll ändrats med tiden. In på 60-talet tillverkades fortfarande särskilda linneskåp. Vem gör något sådant idag? Ett välfyllt linneskåp var förr ett tecken på att det var gott ställt i familjen, för linne i form av lakan och handdukar, var dyrbart och både tids- och arbetskrävande att framställa om man vävde det själv. Därför användes allt så länge det var möjligt och därför kom även besparingsåtgärder som vändsydda lakan (syntes inte när de låg ihopvikta i linneskåpet).



Dukar och servetter hörde också till linneskåpets innehåll. De kunde gå i arv och så gör de väl fortfarande. Annars tror jag att synen på linneskåpet som en diskret hemmets skattkammare försvann med hemmafrun. I dagens stressade tillvaro köper man billiga handdukar i färg och mönster man gillar, slänger in dem i tvättmaskinen när de är smutsiga, tvättar och torkar dem och så är det inte mer med det. Få känner nog samma ansvar för och stolthet över ett välskött linneförråd som exv din mamma och andra i hennes generation.

9 Benny:

skriven

Fantastiskt! Jag skulle kunna köpa de flesta av dessa fina handdukar, jag har sett en hel del av dessa i tidningar förr. Jag ska se om jag hittar mer om detta, då skickar jag det till dig!

10 Tusse:

skriven

Staffan: Då skulle du se Tusses glas- och linneskåp!

Libby: You've got the hang of it!

Förresten tänk dej ett 50-talspartaj med olikfärgade tumblers, fonduegafflar, gästhanddukar etc. och färgerna inte är desamma (tex röd, gul, grön, blå) överallt!

11 Skaffaren:

skriven

Kul med ett "tema handduk" inlägg.

Jag hade i fredags tagit fram min Perssons kryddskåp för att sälja den på Tradera.

Jag får in mängder med textilier när jag köper in hem. Det mesta lagrar jag då de är svåra att ha i butik. Det rivs för mycket i från början välordnade högar.

12 Libby:

skriven

Staffan. Skattkammare var ordet!

Benny: Eller så gör de ett eget inlägg, och så korslänkar vi till varandra, till båtnad för oss själv och våra bloggläsare.

Tusse: Jag kastar in handduken i matchen om "puns". Ja, ett sådant party vore kul. Kanske när jag inviger lyan, när allt är på plats (våren 2012?).

Skaffaren: Kul med från tiden-handduken på Tradera. Och jag fattar vad du menar med textilier. Jag brukar försöka vara försiktig när jag rotar. Handdukarna till exempel är ju ofta fint manglade.

13 Syltan:

skriven

Jag formligen ÄLSKAR gamla handdukar; linne som frotté! Inget går upp mot en härligt gammal sliten frottéhandduk när man ska torka händer. Men jag är usel på att vika dem snyggt, så mitt linneskåp är ingen vacker syn. Min mor ryser varje gång hon öppnar den, hehe ...

14 Libby:

skriven

Syltan: Jag ryser själv när jag öppnar mitt eget linneskåp...

15 Marc Bran:

skriven

"Gångehandduken kom till när männen skulle börja hjälpa till i köket på 50-talet." (Källa URL: http://www.shopping4net.se/Hem/Koek/Koekstillbehoer/Skaerbraeda.htm) Men denna männens "gångehandduk" finns inte ens med i Svenska Akademiens Ordbok... :(



Kommentera här: