String - mer än bara hyllan


I dag blir det String för hela slanten! Jag har bläddrat i tidningar från 1957-59 och hittat
mer string än bara hyllorna. Men vi börjar med en sådan, ändå. Bildtexten i Allt i Hemmet:
"En utbyggd String-vägg lämpar sig utmärkt som "radiomöbel"/.../I hyllserien ingår
dessutom bl.a. en specialinredning för förvaring av skivor. Just med en taburett som
"skötarmöbel" och med närhet till skivor respektive grammofonverk blir ett arrangemang
som detta både praktiskt och lyssnarmässigt bra."


Annonstexten: "Den här studerkammaren (härligt ord, min anm.)
visar bordsbockarna som är stapelbara, stringsängen med massiv
trägavel och en hyllvariant."


Stringsäng... hmmm... hur bekväm
- egentligen?


De får den att låta skön i alla fall. Någon som sovit
i en Stringsäng?


Släpp in String i ert hem, uppmanar annonsen. "Ni
kommer att trivas i Stringmiljön." Fast lampan känns
litet stel, tycker jag.


Skrivskivan skulle funka bra som laptopskiva också.
Framsynt av företaget.


Till sist - en hylla till. Varianten längst ner är en snygg kombination,
eller hur?


I en annan annons för samma kombinationshylla får vi pedagogisk information.


Snart ska jag väl äntligen få upp mina egna Stringhyllor,
två treplanshyllor med vita gavlar. Eller BFB-hyllan som
den hette först, efter Bonniers Folkbibliotek som utlyste
tävlingen som Nisse och Kajsa Strinning vann.


Jag har inte bestämt mig om jag ska 
skaffa fler delar (nya som på bilden,
eller på loppis/antikbod) så att jag får en
kombinationshylla, eller om jag ska nöja
mig med mina fristående treplansstring
och köpa en annan stor bokhylla.
(Foto: Johan Kalén/String)


Till köket ska jag köpa en ny stringhylla,
för där vill jag ha en röd till mina Husmoderns
köksalmanack. Antingen den här med plexigavlar,
eller den röda pockethyllan. Plexihyllan började
tillverkas redan 1953.
(Foto: String)

Stringhyllans historia läser du hos Wikpedia och
hos String själva hittar du förstås alla hyllor som saluförs
i dag.

Vilka String hardu/vill du ha?
UPPDATERING: Läs även de många intressanta kommentarerna
till detta inlägg, där finns bland annat två länkar till snygga
stringkombinationer och en till en annons för BFB-hyllan.



1 Tusse:

skriven

Tack Libby för detta upplysande inslag!

Tyckte stringhyllor var nästan lika uttjatade som fladdermusfåtöljer men hade inte en aning om att Nisse Strinning hade en kvinna vid sin sida och att hon hette Kajsa.

Man lär sej något nytt varje dag!

2 Kerstin:

skriven

Jag har ett par i vanligaste varianten i köket, för kokböcker och för teburkar och tivoliradion. Sedan har jag på tradera fått tag på golvvarianter som går upp på halva väggen och bara är 20 cm djupa. Ska skaffa 20 cm djupa vägghyllor och kombinera så jag får en hel vägg i sovrummet att ha cd-skivorna i. Ut åker Billy i björk! Sedan har jag precis suttit och planerat hur jag ska byta ut billyhyllorna i vardagsrummet. De förstör helhetsintrycket när allt annat där är 50-60-tal utom soffan. Eftersom jag fyller 40 om några veckor tänkte jag önska mig stringhyllor i födelsedagspresent, och jag tänkte mig nya gavlar i svart, golvvarianten som är 200 cm höga och 30 djupa. Det blir som billyhyllor i storlek. Och så gamla teakhyllplan, för de tillverkas ju inte i teak längre.

3 Moster Mjölgumpa:

skriven

Jag har en tvåplanshylla i köket som är 58cm bred. En treplanshylla som har hyllplan på 78cm finns också i min ägo. Båda har svarta stringgavlar, jag gillar de svarta bäst. De hade ju gjort sig så bra till Temahyllan jag precis missade härom veckan. Grrr....



Taburetten som finns med på översta bilden ser ju precis ut som ett av mina senaste loppisfynd, fast det är svart galon på min.

4 Jessica:

skriven

Vi har vårt stringbibliotek (http://tretrapporutanhiss.wordpress.com/2008/02/29/pa-begaran-stringbiblioteket/), en vägghängd hylla i vardagsrummet och så tre smala, höga gavlar som inväntar renovering. :-)

5 kicki:

skriven

bekväm schmekväm - grymt snygg säng i alla fall! vill ha dubbelsängen

6 Libby:

skriven

Tusse: Stringhyllan blir ALDRIG uttjatad. Kul att bidar med ny kunskap!

Kerstion: Yep, ut med Billy. Fyra svarta Billy har fått ge sig av, och ska precis som hos dig ersättas med String och kanske annan bokhylla i 50-talsstil. Hoppas du får dina String i födesöedagspresent och grattis i förskott!

Moster Mjölgumpa: Ja, det är ju Tema som jag drömmer om att hitta och matcha Stringhyllorna med...

Jessica: SNYGGT!

Kicki: Fast när det gäller sängar räcker det inte riktigt med att de är snygga. Säger min rygg.

7 Yvonne:

skriven

Jag har två stringhyllor (svart + teak) ett måste i en 50-tals lya.

Sedan när jag har större (läs hus) vill jag ha en hel väggkombination!



Och måste ju säga att sängarna var riktigt snygga, kanske något för gästrummet!?

8 Jenny:

skriven

Jag är ute efter en string tidningshylla med en perstorpsplatta längst upp. Sedan har jag upptäckt att mamma ha en gammal stringhylla liggandes i sin källare. Den ska jag lägga beslag på när jag får mer plats =)

9 Tusse:

skriven

Är nog ingen tillfällighet att stringhyllan och FAC-bygglådan lanserades ungefär samtidigt - String 1949, FAC 1952. Den förras historia kan vi läsa ovan, den senare skapades av den legendariske illustratören/författaren/uppfinnaren Mark Sylwan (1914-94). Utan honom vore inte femtiotalet komplett!

10 Simon:

skriven

Jag har två vita stringhyllor som sitter ihop i mitt sovrum.

11 Pernilla:

skriven

Jag är så otroligt förutsägbar och vill självklart också ha en stringhylla. En vit med teak om jag får välja. Tack för ännu ett av dina intressanta repotage!!

12 Gustaf:

skriven

Tack för mycket informativt inlägg! Jag har tydligen en 2-punkt. Eller är det en Kombihylla? Vad är skillnaden? Ser ut så här:



http://farm3.static.flickr.com/2482/3621888753_6dcc497114.jpg

13 Larsson:

skriven

Appropå hyllor:



http://larsson-larssons.blogspot.com/2009/02/brf-hyllan-elegant-billig-byggbar.html

14 Larsson:

skriven

Appropå hyllor:



http://larsson-larssons.blogspot.com/2009/02/brf-hyllan-elegant-billig-byggbar.html

15 Libby:

skriven

Yvonne: Japp, det är ett måste.

Jenny: Intressant med perstorpsplattan. Den varianten har jag aldrig sett.

Tusse: Ska naturligtvis kolla in FAC så fort jag får tid.

Simon: Skönt att höra att du låter 50-talet leva bland allt ditt 70-tal :-)

Pernilla: Alltid kul att få uppskattning! :-)

Gustaf: Snygg kombination var det i vilket fall!

Larsson: Wow! Litet arkeologi!



16 Benny:

skriven

Kul med String! Jag gillar såklart hyllorna mest, skulle kunna tänka mig en sån golv-till-tak, gärna helvägg :-) Apropå såna, så såg jag för nån månad sen en sån String som jag beskrev, kanske 3 meter lång eller når transporteras bort med släp från den loppisen jag köpte Kandidaten på, gissa om dom såg lyckliga ut...priset var garanterat inte avskräckande om man ser till den allmänna prisnivån där!

17 kattching:

skriven

jag har både vanlig stringhylla ochs å har jag turen att ha en med plexigavlar oxå som jag ärvt. men en sån stor, golvhylla som rymmer massor vore ju inte heller helt fel!

18 Eva:

skriven

Jag har blandade känslor för stringhyllor måste jag säga, ha ha ha. Som tonåring hade jag en sån på väggen ovanför min säng, vid fotänden som tur var. En natt lossnade väggfästena på ena sidan och alla böcker rasade med ett brak ner i min säng! Jag vaknade helt skräckslagen och trodde kriget kommit till Bromma! Sen dess känns de inte riktigt stabila, de där hyllorna...

19 Skaffaren:

skriven

Ha! Jag hade flera omgångar golvstring som jag släpade med på mässor för 6-7 år sedan.

Totalt osäljbara.

Sätta upp och plocka ner, sätta upp och plocka ner.

Till slut var det en kvinna som förbarmade sig över dom när vi flyttade till Västergötland.

Vi var lika glada båda två.

20 Libby:

skriven

Benny: Ja, tänk så mycket porslin en helvägg String skulle svälja :-)

Kattching:Grattis till plexihyllan, de är ruskigt snygga.

Eva: Aj! Då ska jag inte sätta upp mina över sängen...

Skaffaren: VA?! Det låter helt otroligt.

21 JJ:

skriven

Här är min stora stringhylla!



/JJ

22 Libby:

skriven

Snyggt så man blir tokig. Skulle gärna se större bild, finns mycket intressant där, kan jag skönja. Vad är det för stol till exempel?

23 JJ:

skriven

Oj, bilden blev fel - nu skall det nog bli rätt. Stolen är formgiven av Arne Jacobsen. En variant av myran som gjordes till en skola i Köpenhamn på 50-talet.

24 Rebecka:

skriven

String är galet snyggt!

25 Håkan:

skriven

http://www.murberget.se/se-och-goera/inomhus/arkiv/nils-moebler-plus



Mera om Strinning.

26 Anonym:

skriven

Jag har en hörn-string hylla :)

Kommentera här: