Svenskt glas - vackert och världsberömt


Gefle, Rörstrand, Hackefors, Stavanger Flint och Bavaria. Porslinet börjar jag få kläm på nu.
Men glaset. Jag är nybörjare, nivå noll, på glas. Försöker kravla mig upp på nivå ett.
Läser med beundran andra bloggare som kan mycket.
Hur ser ni att det är Gullaskruf, eller Johansfors, eller Orrefors? På samma sätt som jag ser
att det är Gefle, antagligen. Man lär sig känna igen. Men att vända på 1 000 tallrikar är inte svårt,
och sedan börjar man kunna litet. Det är knepigare med glas, det finns ju nästan aldrig några
etiketter kvar. På loppis vet folk inte vad de säljer. Nå. Det får bli antikbodarna i höst, och så mycket
frågande att handlarna hänger upp Stängt-skylten nästa gång de ser mig.
I dag bjuder Femtiotalsjakten i alla fall på litet trevliga annonser från Allt i Hemmet 1958-59.
Ni som kan glas får hemskt gärna skriva någon kul info som kommentar, så lyfter jag upp fakta
i bildtexterna och uppdaterar inlägget allteftersom.
Första bilden: Design: Ingeborg Lundin, kanske mest känd för Äpplet.


"PU 3761", design Sven Palmqvist. Känd för glasserien Fuga och servisen
Rhapsody, läser jag. Har även PU 3761 ett musikaliskt namn? En artikel
om Palmqvists liv finns på dn.se


 Sven Palmqvist här också.


"RD 1405". Carl Fagerlund. Skum annons. Är det i mitten en lampa som speglas i en
julgranskula? Omgiven av konstglas?


Boda, Colonade, Fritz Kallenberg. Som fick guldmedalj
i Amerika!


Gefle porslinsfabriks konstnärlige ledare Arthur Percy inledde
ett samarbete med Gullaskruf 1952, läser jag här.
Vad heter serieskålarna på bilden?


En glasserie jag känner till, yippi! Fyndade en ISI-vas på loppis,
fem pix, i går. Eller "blomglas" som de kallar den i annonsen.
Blomglaset ISI är den enda ISI-kuben på bilden, resten av vaserna
heter bara ISI, upplyser Porslinsbloggen-Benny. Läs om Lennart
Anderssons ISI på Porslinsbloggen.
Underhållande tråd om ISI med många bilder finns på
Precis en sån.


Kjell Blomberg läser jag en intressant artikel om
Form 1900. En hårt arbetande doldis, som hann praktisera
på Arabia, jobba för Upsala-Ekeby, Gefle, Gullaskruf och
Gabrielverken samt föreläsa på Konstfack.


Party! Men jag kan inte hitta någon uppgift om vem som
designade cocktail-setet för Pukeberg.


Till sist Lindshammar, som fortfarande marknadsför sig som
"lasbruket med färg". Svartvit annons, så kan någon berätta
hur färgen "heliotrop" ser ut?
Jenny berättar i en kommentar: Ljusstakarna är designade av
Gunnar Ander som gjorde mycket glas för Lindshammar men även
en hel del fina ljusstakar för Ystad Metall.
1 Julia:

skriven

Svar: Åh, ja, det hade varit jättefint men tyvärr får jag inte plats med en kanapé i min garderob :(

2 Tusse:

skriven

Oh I just love Swedish crystal but ... Puke-berg??? ;-(

3 Benny:

skriven

Ja det är kul med glas! Jag lär mig massor varje gång jag hittar något nytt och med etikett, något man kan koppla till kända glasbruk och serier! Sen så har man ju snappat upp massor på forumen, där finns kunnigt folk! Dagens två vaser och en räkskål från Gullaskruf är grejer som jag aldrig känt igen utan all info därifrån!



Blomglaset ISI är den enda ISI-kuben på bilden förresten, resten av vaserna heter bara ISI.

4 Moster Mjölgumpa:

skriven

Nej det är inte Reffla. Jag kan just inget alls om glas, knappt. Det enda jag känner igen är nog just Reffla för en Refflavas har jag kvar efter min mormor.

5 anna:

skriven

Har precis samma tankar kring just glas, nivå noll! Det får bli nästa sommars utmaning, tyvärr kryllar det inte direkt av antikbodar här i Linköping, men jag bor ju relativt nära Glasriket...;)

6 Ebba:

skriven

Vilka snygga reklambilder. Mina favoriter är de cylinderformade vaserna i bild 2, coctail-setet samt den runda julgranskuleaktiga lampan :)

Det hade varit roligt att kunna mer om glas. Jag samlar lite på grönt glas, så länge det har en fin form. Har satt allt på samma hylla, på den där hyllan med den konstiga blandningen 40-tal till 90-tal:

http://karibor.dreamhosters.com/hylla.jpg



Vilken färg på glas är din favorit? Heliotrop-glaset borde väl ha samma färg som blomman heliotrop.

7 Anonym:

skriven

Tusse: :-)

Benny: Jo, forumen är bra, där visas ju en massa bilder. Älskar tråden om ISI.

Moster Mjölgumpa: Tack! Har strukit den teorin i bildtexten.

Anna: Ja, du gör ju det! Femtiotalsmannens och min bilsemester 2010 kan nog tänkas gå till glasriket.

Ebba: Såg någonting annat intressant på den hyllan. Triett-burken. Är det en mindre variant än den vanliga som man ser rätt ofta? Eller ser den bara liten ut på bilden. Sött annars, med en minivariant.

Favoritfärg på glas... hmmm... vet inte. Tidigare gillade jag Reijmyrerött, men börjar tröttna på det. Är kariborblomman lila? Googlade men kunde inte dra någon slutsats om färgen.

8 Jenny:

skriven

Hittade din blogg för ett tag sen och kikar nu in nästan dagligen.

Roligt att se glasannonserna och de konformade ljusstakarna från Lindshammar har jag ett par av i en kraftigt blå-grön nyans men om den färgen sen kallas heliotrop känns tveksamt, det borde vara en lila nyans.

Ljusstakarna är designade av Gunnar Ander som gjorde mycket glas för Lindshammar men även en hel del fina ljusstakar för Ystad Metall som är riktigt 50-tals fräcka!

9 Johanna:

skriven

oj vilken tur att jag såg bilden om PU 3761 nu. jag har äntligen tagit hem några flyttlådor från min pappas förråd och jag vill minnas att jag har exakt ett gäng såna vaser där! fast jag visste inte vad dom hette..

tackar! :o)

10 Libby:

skriven

Jenny: Tack för info om Gunnar Ander, har uppdaterat Lindshammartexten.

Johanna: Kul!

11 Ebba:

skriven

Svar igen: karibor är min hemsidedomän, du måste ha blandat ihop, blomman heter ju Heliotrop och är lila, jepp :) Sök på heliotropum på google bildsök.

12 helena:

skriven

Samma här Libby! Totalt nivå noll! Suger åt mig allt jag läser..., men när jag köpt något så går jag mest på vad jag tycker är fint! Du är otrolig på att få tag på mycket roliga gamla bilder!!

13 Skaffaren:

skriven

Carl Fagerlund till att börja med. Jag har en lampa

som är mycket lik, men som har typisk Höglunddekor.

Den är ju ofta plagierad så det kan vara vad som helst, kanske Fagerlund? Jag lägger upp en bild senare.

PU 3761 har jag, den längst till vänster.

Den jag skulle vilja ha är "Party", den har jag inte sett tidigare.

Jättekul med alla bilder.

Jag får botanisera i mina gamla ex av Allt i Hemmet.

Femina från 65-78 finns också på lager, där bör det finnas en massa information.

Vi får väl hjälpas åt på glasfronten

En studiecirkel i bloggform, det borde kunna bli succé.

14 Libby:

skriven

Ebba: Haha, ja, det blev flera svåra ord att hålla reda på där.

Helena: Skönt att vi är fler. Vi får kämpa på och plugga på! Kanske som Skaffaren föreslår...

Skaffaren: ... en studiecirkel i bloggform om glas -lysande idé. Hur?

Kul att du hittade något du inte sett förr.

Allt i Hemmet är min favorittidning från tiden. Fantastiskt bra journalistik, och annonser som lär en lika mycket som artiklarna.

15 Cicci:

skriven

Hihi, jag har köpt faten till "coctailsetet" - trodde det var en lite frukosttallrik med plats för rostat bröd och ett ägg ;) Nu får jag ju se till att hitta glasen också!!



Jättetrevlig blogg!

Kommentera här: