Har du traktor är du kung


Plötsligt var det 1958. Vi befinner oss på Veterantraktorernas dag i Färsna utanför Norrtälje.
Bakom mjölkbilen tar gubbarna paus. Kanske snackar de om byns nyaste traktor.


Nere på åkern är det uppvisning i plöjning.


Det byts några ord vid hässjorna.


För stora för att åka med på hölasset? Men höet doftar gott, och man kan
sitta och spana istället.


"Tira, grabbar! Bylingen!"


It´s a man´s man´s world...


... har du traktor är du kung.

 
Waitin´ for my tractor man...
Eller kanske var det hennes
egen traktor,  det finns veterantraktorkvinnor också.


Traktorfolket har coolat till sig. Pinuppor på fronten...


... och amerikanska flaggor. Kan inte påminna mig att jag såg varken det ena
 eller det andra på Veterantraktordagen för fem sex år sedan. Håller traktorfolket
på att bli raggare?


Litet mer hemvävt.


Försöker du skrämmas, lilla traktor?


Ferguson, min barndoms traktor. Jag körde nästan över morfar på potatisåkern när jag var
i 12-årsåldern. Minns inte att jag fick köra så mycket mer sedan.


Traktordoft, hässjor, och... bönder. Så där pekar de, där det ska plöjas, fällas träd eller
byggas älgtorn. Mina bondegener log hela tiden.


Åländska veterantraktorklubben hade åkt över till Roslagen. De deltog
i både utställning och traktor-pulling. Traktorn är en tysk 50-talare.


Bilar fanns det också att titta på. De kommer i nästa inlägg.

To be continued...

1 Tusse:

skriven

Hurra! Veedolbrudar på kylarn! Det var länge sedan!

Men du, långkjol är inte så lyckat på gården - overalls skare va, sörru!

2 Dee:

skriven

That appears to be an interior pix of '55 or'56 Chevy. Tractors fantastic and proud farmers showing off their "stuff".

3 Libby:

skriven

Tusse: Eftersom du trodde att det var jag på bilden så har jag förtydligat bildtexten...

Dee: There will be more car interiors in next posting!

4 Tusse:

skriven

Jaså, det visste jag inte ;-)

Skulle aldrig inbilla mig att 50-talsjaktens redaktör ginge på veterantraktordag i den utstyrseln.

5 Skaffaren:

skriven

Det är kul med gamla traktorer. Jag fick nyss tillbaka en nyrenoverad startmotor till min Grålle 51:a. Nu är det bara att tuta(nåja) och köra, livet har återfått sin mening.

På Antikmarknaden i Askersund begärde en säljare 3500 för en halvbra Veedol-pinuppa. Jag har haft många olika genom åren. Under en tid samlade jag på pinuppor men det går ju inte att ha allt.

Nu samlar jag bara på en sak.

6 Mira:

skriven

Tack för det fina nostalgitraktorinlägget!

7 Libby:

skriven

Skaffaren: Och vad är det?

Mira: Roligt att du gillade det!

8 Staffan H:

skriven

Synen av en "Grålle" gör mig glad! Sådan körde lantbrukaren vi hade som närmsta granne i Sörmland omkring med på fälten. Fick dessutom en sådan leksakstraktor (av blå plast) när jag var liten. Den måste ha gjort stort intryck på mig för jag kommer fortfarande ihåg den.



Hässjat hö är ännu en av min barndoms vanliga sommarsyner som försvunnit helt. Nu står det en massa plastbalar utspridda här och var. Mysko!

9 Skaffaren:

skriven

Kort på Dödsryttare.

Återkommer med ett inlägg på min blogg.

10 Skaffaren:

skriven

Nu ligger bilder uppe på min bensinsida.

Kommentera här: