Årets sista gästinlägg (Av Maj-Britt och Sune)


Det lilla ovala intarsiabordet - i princip helt felfritt och alldeles, alldeles underbart - köpte vi
på vår favoritsecondhandaffär Quriosum i Västervik. Det har fått sin plats bredvid
Laminofåtöljen.


Mattan, som passar jättebra i vårt nyrenoverade kök i retrostil, hittade vi på den härliga
sommarloppisen i Krokstorp utanför Oskarshamn i somras. Den kostade hela tjugo kronor!
Det jag fortfarande retar mig på är att vi inte slog till på en gigantisk, knallorange superfräsch
finsk ryamatta som gick för femtiolappen... Morr.
 

Köket fick luckor från Ikea men bänkskivan blev Sigvard Bernadottes
"Virrvarr" i färgen antracit. Sååå fin... Go, Perstorp!
  

Blå Eld-servisen (Hertha Bengtsson) är ju en klassiker, vi är särskilt förtjusta i de ovala
uppläggningsfaten, som finns i flera storlekar. Picknickbyttan (formgivare Marianne Westman)
fick också vara med på ett hörn på köksbordet.

 
Lampan är Rörstrand med ett "Mon amie"-liknande mönster.
Jag ärvde den (i två ex) efter min mamma. Tror att hon
och pappa fick dem i bröllopspresent 1960.
De är himla fina tycker jag.

  
Golvvasen från Uppsala Ekeby, "Spiral" (formgivare Ingrid Atterberg),
har vi gömt undan i ett hörn så inte vårt 1,5-åriga barnbarn ska springa ner den...
 

Hissgardinen är sydd av femtiotalstyg från den årliga loppisen i Mörtfors
- även den utanför Oskarshamn i Småland. Det är vår händiga granne Gun
som har suttit vid symaskinen. Ugglan är från Uppsala Ekeby och ljusstaken
från Luma. Några "Koka"-skålar fick också hänga med på bilden,
samt en schyst vas.

 
Vår favorit"prydnadssak" Facitgubben skapades redan 1948
av Ivan Hammar, som var PR-ansvarig på Facit i Åtvidaberg.
Mer än en miljon gubbar lär ha tillverkats i Tyskland, och de går
för runt 800 kr på Tradera. Vi köpte vår på Quriosum i Västervik.

Med vänliga hälsningar
Sune och Maj-Britt
Frågor? Kontakta oss gärna på [email protected] !
1 Libby:

skriven

Kära Maj-Britt, jag vill ha en lista över Smålands bästa loppisar av dig inför Femtiotalsmannens och min bilsemester i Småland i sommar!

2 Tusse:

skriven

Facitgubben är förvisso en favorit även bland Meccanopojkar!

3 Maine:

skriven

Mycket fint intarciabord och virrvarr ger direkt ett litet ha-begär! :-)

4 Simon:

skriven

Snyggt! Bordet påminner om det gamla bordet ''lövet'' ifrån ikea.

5 Lotta:

skriven

Hej och vilka underbara bilder och fantastiskt fina möbler du har och porslin...bara myyyyser



Gott nytt år

Lotta

6 Hasse A:

skriven

Morrn.



Vad är det för "kreatur" under bordet?



Gott Nytt År



Ha de bra.

Hasse A

7 kristina:

skriven

Fin blogg du har!! Jo din Perstorpskiva är ju bara sååå fin!

8 Sune o Majbritt:

skriven

@ Libby: Här finns tips om antikaffärer/loppisar i Västervik: http://vt.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=2561947

@alla andra: Tack för snälla kommentarer! kreaturet under bordet får vi skylla på 1,5-åriga barnbarnet... :-) mvh Sune o Maj-Britt

9 Liina:

skriven

Oh, Quriosum. Där har jag köpt en del fina saker. Dock är jag så snål att jag inte handlar på antikaffärer utan bara secondhand. Quriosum är ett av undantagen (ok jag har nog typ bara köpt två saker där. Men det är väldigt fina saker som jag tycker mycket om =)

Kommentera här: