Det var då, det


Då var framtiden Saabs. Amerika var imponerat. Annons från 1957.


Min barndoms bil. Vi hade diverse begagnade röda Saabar, och en beige.
Jag drömmer fortfarande om att äga en Saab 95, herrgårdsvagn.
Annons från 1960.


Då var det 1960 års julklapp. I år kan allt ta slut vid nyår.
1 JJ:

skriven

När jag var liten så hade vi en brun SAAB 96, årsmodell 1964. Tvåtaktsmotor på 38 hk och frihjul!

2 Helena:

skriven

Hmmm.... Det hade varit en julklapp som hette duga det;-)

3 Hasse A:

skriven

Morrn.



Var det "päronhalva" eller "älgläpp", en var SAAB en var Volvo PV.......Nyss glömt....



Ha de bra.



Hasse A

4 Skaffaren:

skriven

Jag har haft en SAAB 92 med den koola fronten.

Senare i livet hade jag en SAAB 95, beige, tjuvkopplad och med konstant låsta framdörrar.

Entré gjordes genom bakluckan. Det fungerar bara när man är ung och vig.

Den lånades ut till en kompis som skulle plugga på Chalmers då den bilen var den enda som kunde svälja JBL:s stora högtalare. Det tog ett par månader innan SAAB:en återbördades.

Den var förmodligen bättre än att åka spårvagn.

5 Hasse A:

skriven

Morrn.



Kommentar till JJ

Alla två-taktare hade frihjul när man släppte gasen fick motorn inget bränsle = heller ingen olja= motorn skär....kan bli dyrt i långa nedförsbackar....



Ha de bra.

Hase A

6 Isabelle:

skriven

Nä, men usch! Volvo ska det ju vara ;)

7 Benny:

skriven

Jag har varit stolt ägare till en Stena-brun SAAB 96, visserligen 75a, men allt det goda fanns kvar, frihjul, rattväxel och muskelservo :-) snacka om billig och lättmekad bil, motorn la av,

ny motor på annons 250 kr, 4 timmars arbete, sen gick den igen!

8 Larsson:

skriven

JJ: Det var väl när frihjulet INTE var inkopplad (motorbroms) som motorn inte fick bränsle och inte fick smörjning? Eller tänker jag fel nu?

9 Larsson:

skriven

Nu var min kommentar till "Hasse A" o inte till "JJ" - men det fattade Ni väl kanske :-)

10 Tusse:

skriven

Skall jag köpa en Saab så blir det en 93-a, inte en 9-3-a.

11 Libby:

skriven

Alla: Kul med era kommentarer, och Saabminnen. Själv var min första egna bil en gul "päronhalva" (som Hasse nämner), jag började köra bil på allvar nio år efter att jag tog körkort så det här var 1989 och bilen var gammal och begagnad. Men den gjorde sitt jobb en hel sommar som lokalredaktörsbil i Finspång, och hängde sedan med upp till Luleå och funkade bra i minus femton också. Fast avgasröret ramlade av en gång. Det är alltid något speciellt med första bilen, eller hur?

Isabelle: Då ska det vara en Duett!

12 Staffan H:

skriven

Saab har jag inte så jättemånga minnen av, även om jag var nära att köpa en Saab V4 som första bil. Den såg så snygg och fin ut tills jag tittade närmare på den och insåg att ena framskärmen mest bestod av Plastic Padding. Då upplevde jag den inte som fullt så snygg längre.



Förr tillverkade ju både Saab och Volvo bilar som var avsedda som "folkbilar". Sedan gav sig bägge in i lyxbilssegmentet och därmed lämnade de fältet fritt för andra märken att gotta sig på den marknad där bilar kan säljas i tillräcklig mängd. Med facit i hand kanske det inte var så smart.

13 Claes:

skriven

Jag har spanat på dina sidor, speciellt de som handlar om bilar. Men har jag missat den ultimata herrgårdsvagnen? Volvo Duett. Bilarnas bil. Laståsna och familjebil. Till sommaren kommer min fru att färdas i en ny renoverad från 1966.

14 Libby:

skriven

Claes: Klart den ultimata herrgårdsvagnen synts på bloggen några gånger! Senast här: http://femtiotalsjakten.blogg.se/2009/december/om-jag-hade-en-duett.html

Kommentera här: