Följetongen "Dockskåpet" (Del I)


Här ser ni FÖRE-bilden. För nu ska dockskåpet som jag köpte i höstas genomgå en
total make-over. Lundbyskåpet är ju fint som det är för den som vill inreda i 1960-70-talsstil.
Men jag har bestämt mig för 1940-50-tal, och då duger det inte med orange heltäckningsmatta
och en mycket märklig kökstapet.


Puh! Heltäckningsmattorna (den i sovrummet var mörkbrun, brrrr)
tog tid att få bort. Rejält fastklistrade. Men nu är nästan hela övervåningen
befriad. Nästa steg är att rengöra skåpet invändigt, få bort allt mattdamm,
och börja tapetsera. Därefter lägga nytt golv, måla snickerier...
 "Dockskåpet" kommer att bli en lång följetong.
Stay tuned!
1 Christin:

skriven

Gillar visserligen flera av tapeterna som det ser ut från början(särskilt den blommiga) men ser ändå fram emot att följa din husrenovering steg för steg.

Lycka till !

2 Moster Mjölgumpa:

skriven

Detta renoveringsprojekt ska bli intressant att få följa. Själv har jag behållt mina hus i originalskick. Ska du ha samma tapet som du har i din lägenhet?

3 Jessica:

skriven

Ha ha, jag har ett exakt likadant dockskåp och för mig är mattorna och tapeterna så förknippade med min barndom att jag omöjligt kan renovera det. Men det ska bli väldigt spännande att följa din renovering!

4 Libby:

skriven

Christin: Den blommiga tapeten är helt okej. Men fel för mitt decennium :-)

Moster Mjölgumpa: Ett av rummen får samma tapet som i lägenheten, tror jag. Men jag är osäker på hur det kommer att se ut, kanske är mönstret för stort.

Jessica: Jag förstår att du inte gör om ditt barndoms skåp!

5 Erica:

skriven

Jag hade också, precis som Jessica, det dockskåpet när jag var liten (barn av 70-talet...). Dock har min mamma lånat ut det till min 3-åriga brorsdotter nu. Kanske ska jag vara en snäll faster och låta henne leka med det? (Nu får jag mest en klump i magen när jag tänker på det). Om det bli förstört kan jag alltid renovera :-) Ska bli väldigt kul att följa med din renovering!!

6 Skaffaren:

skriven

Jag är fascinerad av nivåskillnaden på övervåningen.

Rummet längst till vänster på öv är att föredra trots lågt sittande fönster. Där skulle jag bo.

7 Libby:

skriven

Erica: De är rätt hållbara de där Lundbyskåpen. Så det överlever nog brorsdotterns lek!

Skaffaren: Det rummet ska bli ett Viola Gråsten-sovrum.

8 Elin lundberg:

skriven

Jag fick ta över min mammas dockskåp när jag var liten, det var ett exakt sånt här. Tror det fick en plats på soptippen till slut :(

9 Amanda:

skriven

jag har så länge velat ha ett sånt där lundby dockskåp. det ska bli mitt första inköp när jag flyttar till sommaren

10 ELLEN:

skriven

vilket sammanträffande !

jag har ett exakt likadannt dockskåp, och det har precis genomgått en makeover. dock inte riktigt klart än men nära inpå.



Kram

11 Libby:

skriven

Elin Lundberg: Fel plats!

Amanda: Det brukar finnas en hel del skåp på Blocket, ibland till riktigt bra pris.

Ellen: Men vad kul! Hur har du gjort om skåpet? Har du en egen blogg där du kommer att visa upp makeovern?

12 ELLEN:

skriven

Jag har tapetserat, och lagt nytt golv i vissa rum. i ett rum tapetserade jag men tidningsurklipp som föreställer bokhyllor. det blev faktiskt supersnyggt !



nej tyvärr, jag har ingen blogg, och ingen fungerande kamera heller. :(

Lycka Till med makeovern ! :))

Kommentera här: