Det var ju lönedag, Mon Amie


Mina kära vänner, det var ju faktiskt lönedag i går och då ska man väl få köpa något litet?
Jag tog vägen om Upplandsgatan (Sthlm) före arbetspasset och gick in hos Antique &
Quriosashopen.  Varför? Jo, de hade Mon Amie-koppar med nagg i fyndlåda utanför,
för bara 50 kronor styck. Och en massa felfria (bilden) för så där åtta gånger mer pengar.


Jag pratade bort en stund med den trevliga damen i butiken. Hon visade mig
det här visitkortsskrinet, som fanns i hennes barndomshem.
Äkta bakelit, gissningsvis 1940-tal.


Och den söta lilla Aladdinasken, från 1940- eller 1950-tal.
Och jaha, hur slutade det här besöket då?


Vad tror ni? Så klart jag köpte en Mon Amie-kopp med fat, 50 pix, och ett extra fat,
10 pix. Ni ser nagget i koppen, och det bakre fatet har en spricka. Men vad gör det?
Mon Amie får bli min kopp för förmiddagskaffet på balkongen i vår.
Det blir fint. Riktigt fint.

Bra artikel i Dala-Demokraten om Marianne Westman som skapade Mon Amie
(och bland mycket annat även Picknick).
1 syren:

skriven

Em vacker kopp!

2 Staffan H:

skriven

Enligt min mening har man alltid rätt att belöna sig själv!

3 Helena:

skriven

Mon Amie är underbar... Men sååå svår att få tag på till överkomligt pris.

Tack för titten! Jag återkommer gärna!

Kommentera här: