50-talet i litet format (Gästinlägg: Monet och Joel)


Monet, som ni träffat tidigare här, plåtade systersonen Joels
modellbilar från 1950-talet, med tanken att jag kanske skulle vilja
visa dem på min blogg. Såklart! Jag bad Joel skriva ett gästinlägg:

"Mormor och morfar började ge mig bilar på födelsedagar och i julklappar.
Sedan har jag fått fler samt köpt själv under årens lopp. Jag har ca 50 bilar
i skala 1:18, sedan tillkommer ett 30-tal i mindre skala.
Det här är en Chevrolet Bel Air Convertible av1956 års modell. Fabrikanterna
bokstavligen spottade ut modeller på marknaden. Detta var en sportig men ändå
relativt billig bil på 50-talet, med alltifrån 6-cylindriga till lite större V8:or."


"Nästa bil (gul med rött tak) är också en Chevrolet Bel Air, fast från 1950. Den lila bilen är
en Ford Thunderbird från 1957 - en av de första bilarna som slog igenom som "folkbil".
Den sålde bra och var billig, jämfört med nedan nämnda Corvette som var dyr och inte
sålde alls så bra."


"Den guldiga med röd inredning, är en Pontiac Bonneville
av 1958 års modell. Utmärkande för nästan samtliga amerikanska
märken av denna årsmodell är att de har dubbla strålkastare
på var sida (4 totalt). En rolig detalj på just denna modellbil
är att sätena är i äkta läder.
Till höger den Chevrolet Bel Air Convertible jag håller i handen på första bilden."


"Här ser vi:
Mercedes-Benz 300 SL "Måsvinge" 1954 (kallades måsvinge eftersom
dörrarna är upphängda i överkant och bilen får därför utseendet av måsvingar när dessa
är öppna). Nästa bil (grön, ser svart ut på bilden) är en Jaguar E-type av -61 års modell.
Den ljusblå är en italiensk Lancia Aurelia B24 Spider från 1955.
Den röda bilen är en Chevrolet Corvette från 1957. Lite kuriosa är att dessa bilar hade
kaross gjuten i plast, vilket sänkte vikten, men samtidigt gav relativt dåliga vägegenskaper
eftersom motorn var så kraftig och man därför inte fick ner effekten i marken riktigt. Kaross
i plast är ju annars ett rätt så modernt påfund. Nästa bil (gräddvit) är en Mercedes-Benz
den också, 300 SL precis som den grå måsvingen - samma modell men detta är en cabriolet.
Den sista bilen är samma som den första - jag har dubletter utav vissa.

Det finns ett rikligt utbud av modeller - de jag gillar mest är Burago (italienska modeller)
och de kostar cirka 300 kr nypris. Då är de färdigbyggda, alltså inga byggsatser."

Tack, Joel, för ny kunskap. Vilken tur jag har som har bilkorrespondenter till min blogg,
se även detta inlägg om amerikanska 50-talsbilar på frimärke.
1 Monet:

skriven

Åh, vilket fint inlägg om bilarna det blev. Jätteroligt!

Kommentera här: