Nygift - det allra tjusigaste


Glad alla hjärtans dag på er! Denna romantikens dag vill jag uppmärksamma ett
1950-talsideal. Nygift. Det var ungefär det tjusigaste man kunde vara i början av 1950-talet.
Om man var kvinna.
Annars var det väl ingenjör.
(Kåserierna av Fru Nygift  hittade man i Min Melodi.)


Damernas Värld körde en artikelserie om unga äktenskap 1951.


Det fanns mycket att berätta...


I del tre av serien åkte de unga tu på semester.


Allt i Hemmets bosättningsspecial från 1958.De unga nygifta kunde söka Riksbankens
bosättningslån, på upp till 3 000 kronor. För att det skulle beviljas ställdes dessa villkor:
 "Maken ska vara svensk medborgare och ha fast anställning, och båda makarna måste vara
kända för skötsamhet och ekonomisk förtänksamhet".
Vem intygade det?


Allt i Hemmet visar ett skötsamt och förtänksamt par, med sin sittgrupp för 1 700 kronor.
Fåtöljen är Carl Larssons klassiska "Farmor" (578 kr), soffan, den bäddbara, kommer från
String (730 kr) , bord (165 kr) och hennes fåtölj (187 kr) är från Triva.


AiH:s bosättningsspecial är grundlig konsumentjournalistik. De nygifta får
råd om allt från hur man inreder med färger som passar ihop till vilka
uppsättningar porslin man behöver.
Gissa om jag studerar denna inredningsspecial inifrån 1950-talet i detalj.
Kolla, ser ni Picknick-fatet?

Var nu förtänksamma när ni sätter bo, alla ni nygifta!
1 Larsson:

skriven

Jag gillar bilden: "Porslin för nygifta med mycket gäster".

2 Gunilla:

skriven

Jag är snart 67 år och gillar 50-tals grejer. Jag hamnade på din blogg av en slump före jul, och tycker den är väldigt bra. Jag gillar dina bilder och kommentarer. Jag fattar bara inte hur du hinner få med så mycket. Fortsätt blogga och förnöj mig!

Kommentera här: