Kände mig litet snipig på Myrorna

Jag behövde en loppisfix före jobbet i går, så jag tog en sväng in på Myrorna på Adolf
Fredriks kyrkogata (Sthlm). Hade hoppats hitta någon liten Gefletallrik, men nix. Den här
såssnipan, Duett (Gustavsberg, Stig Lndberg) stod på en hylla och var snygg, men kostade
175 kronor. Det var länge sedan man kunde göra fynd på Myrorna, konstaterade jag
ännu en gång lite småsurt.


En hylla bort stack den här fina burken ut. Dansk, har glömt tillverkarens
namn, men det började på M. Femtiofem pix.


Haha, bra försök. Jag gick nästan på den här lilla tallrikens försök att
se ut som någonting från Gefle. Men dekoren är inte tillräckligt sofistikerad,
och det finns ingen stämpel alls undertill.
UPPDATERAD: Det är en Rörstrandstallrik som jag förtalar. Trio heter
servisen, se kommentar nedan.


Litet plastic fantastic. Smörask och ostkupa, Jonas från Plastteknik,
signatur Per Bjelving. 35 respektive 45 kronor hade jag kunnat tänka mig
att betala, om jag inte redan haft en turkos Jonas-ostkupa hemma. Men
jag känner att jag är farligt nära att börja samla på 1950- och 1960-talsplast.
 

Drömmer du om att öppna kafé (vem gör inte det)? Här finns kopparna,
15 kronor/styck.

Kaféreportage på Femtiotalsjakten imorgon: 
Åhhh, Valand!
1 Benny:

skriven

Den där okända "falska Gefle" är en Rörstrand-stallrik med det fina namnet "Trio", spana in kaffekopparna med samma dekor i denna länk:



79055052" rel="nofollow">http://www.tradera.com/Nio-st-Rorstrand-trio-kaffekoppar-50-tal-retro-schabby-chic-auktion79055052



Ja, Myrorna har lite konstig prissättning måste jag säga...ibland kan man fynda stort(sällan) men allt som oftast så är det dyrt!



Igår fyndade jag lite själv, det blev 9 delar "Safari" av Helmer Ringström för 70 kr och 7 st Gefle Astra-asietter för 25 kr! En synnerligen lyckad runda! :-))

2 Libby:

skriven

Oj, här förtalar jag Rörstrand!

Tack för info. Och grattis till Helmers safari!

3 syren:

skriven

En underbar blogg med så fina bilder!

Kommentera här: