Katten fick stamtavla på bara 12 minuter


Jag hittade katten på loppis i höstas, och såg på uttryck och detaljfiness
att det måste vara en raskatt. Det vill säga gjord av någon känd keramiker.
Men tiden gick, jag glömde kolla upp. Så i går kväll la jag ut frågan
retroforum.se. Jag har tidigare hyllat retroforum här på bloggen,
för att det är så trevligt och hjälpsamt där.


Okej, så jag la ut bilder och frågan om någon kände igen
signaturen. Detta gjorde jag kl. 22.36. Tolv minuter senare, 22.48, 
hade jag fått svar av signaturen Gitzie. Otroligt imponerande!
Tore Borg är keramikerns namn. Han jobbade på Upsala-Ekeby
1937-48, och startade därefter ett företag, TEBE, i Uppsala.
Katten härstammar från TEBE-tiden, förstår jag av googling.
Så nu har katten stamtavla - och ser om möjligt ännu nöjdare ut.

Kommentera här: