Storskogen - folkhem ända in i kaklet


Dags för en stadsvandring igen, kände jag på långledighetens sista dag. Sökte på
Sundbyberg och 1950-tal, hittade Storskogen alldeles inpå knuten. Stadsdelen ligger precis
bakom Filmstaden i Råsunda, om man är Solnabo, eller snett bakom Tuletorget, om man är
sundbybergare. T-bana Näckrosen. En blygsam doldis,Storskogen, men åhhh, vad jag hittade...


Ateljévägen 2-28 byggdes i mitten av 1950-talet. Portarna har kakel i olika
färgsättningar, och ingen port är den andra helt lik.


En del har en stol...


... andra ett stramare kakelmönster...


... en del talar direkt till mig med sitt solgula 50-tal...


... andra är murrigare...


... lägenheterna på markplanet har en alldeles lagom stor trädgård...


... och på nummer 24 bodde det en nästan tam fågel.

 
  
Ja, det är en mycket vacker gata. Läs en trevlig artikel om Storskogen
och Roger, som var tio år när hans familj 1955 flyttade till Ateljévägen 16, 
i bostadsbolagets Förvaltarens kundtidning, välj nummer 5/2006.


Men vi är inte färdigpromenerade i Storskogen än! Låt oss förflytta oss
till mitten av 1950-talet, och gatan Skogsbacken.


Tänk att få flytta in i ett punkthus med sopnedkast, solgult kakel och
blänkande ledstänger.


Eller till en ljusblå uppgång. Jag tycker att bostadsbolaget gjort en fin
renovering här. Men på Ateljévägen möttes jag tyvärr av 1990-talsaprikosfärgade
väggar med sådana där schablonbårder när jag tittade in i portarna,
det var chockartat.


En balkong åt alla och envar!


Så enkelt, så diskret, men en sådan där detalj som gör en vandring i vilket
bostadsområde som helst från 1950-talet till en skönhetsupplevelse.
Hur svårt kan det vara, vill man på 2000-talssvenska fråga en del av dem
som bygger bostäder i dag.


Den cykeln trivs där, det syns ju.


Och vem skulle inte trivas här? Bergknallar, skogsbackar och snår att leka
kurragömma i. Höga hus, men människovänliga. Och - folkhemsträdet
nummer ett, tallen.


Men vem tar 2009 de tre trappstegen till mattpiskställningen på Friluftsvägen?
Femtiotalsmannen, som är uppvuxen i en stad, själv är jag ju lantis, berättar
att det alltid stod någon och piskade mattor när han var liten. När han senare 
flyttade hemifrån fortsatte han traditionen, men insåg en bit in på 1980-talet att
det bara var han som tog ut mattorna och piskade dem, och slutade snart
själv med det.


Storskogen centrum. Ja, vad ska man säga. Jag skymtade rester av en
träinredning i spelbutiken, och en kakelvägg inne på Ica. Men annars är detta
bara ett sjangserat (min stavning) centrum av många från samma epok.
Man önskar sig ett kondis, en blomsteraffär, en liten dammodebutik.
Men får vara glad att det åtminstone finns en neonskylt.


Och - Charles Eames was here! Nä, kanske inte, se "originalet" i detta iinlägg,
men ändå... en betydligt yngre lekplatselefant känns i den här miljön
folkhemsmodernistisk.


Hej då, Storskogen, vi ses på promenader framöver. För du
har fler gator, som jag inte hann med i dag. Och du ligger
bara ett par minuter från min favorit Tuletorget, som jag besökte
även i dag... fortsättning följer

Fler "Stadsvandring på mitt sätt" här.
.
1 Johanna:

skriven

Hej, viljken fin blogga du har!

Jag gillar också 50 talet och hamnade på din sida när jag googlade på äggkoppar!

Kommer gärna igen och läser och tittar på alla fina bilder.

2 Staffan H:

skriven

Vilka härliga miljöer du har dokumenterat och tänk att de fått vara ifred för klåfingriga uppfräschningar. Det är något att vara glad och tacksam för.

3 jeanette:

skriven



Måste ändå säga, att trotts jag är född på 80talet så stod många och piskade mattorna bakom eller på gårdarna där kring jag bodde. Ja tycker de är härligt att få ha ett sånt minne :D

4 Johan Nilsson:

skriven

Mina föräldrar va ju 20-talare som bodde i bromma/söder -hittade säkert 2:hand ett flertal gånger

dom kom från skåne och gamla stan

Sedermera till Solna och Råsundavägen.



Jag med min familj har bott i Rissne sen 1985

men har nu tillbringat ett år bott på Skogsbacken 16



För mig va det som en "sluten Cirkel" att flytta

till Skogsbacken....

Tänk att se vimmlet här bland barnenn då?! -52!

_-Mamma ska bara gå till "frissan" en stund- -..

Det enda jag egentligen saknar är nog DC-3:ans mysiga muller.. på väg till Bromma

Tack för allt intresse

/Johan

Ps kaklet ! Bara finns där....



5 Libby:

skriven

Johan: Vad kul att få en kommentar från någon som faktiskt bor på vackra Ateljévägen!

Jeanette: Jo, det finns nog en mattpiskare här och där, fortfarande. Men det är inget välbekant ljud längre.

6 Maj Korner:

skriven

Tack vare dina inspirerande bilder valde jag den vägen som promenadstråk idag. Och vet du, pelaren i mataffären som du nämner i dina bilder om Tuletorget, den har jag inte ens SETT förrän idag.

7 Ulrica:

skriven

Jag bor på Ateljévägen - jättekul att se min gata och mitt område med någon annans ögon! Jag gillar verikligen Storskogen, mycket grönska, inte någon störande biltrafik, närhet till tunnelbana. Sen är ju 50-talsmiljöer väldigt charmiga. Lägenheterna har också mycket 50-tal kvar, speciellt köket, med stort skafferi och "kryddburkarna" i glas från Orrefors under skåpen vid diskbänken.

8 Anki Söderberg:

skriven

Hej! Såg att en av bilderna föreställde ett av stjärnhusen på Bergdalen 1, själv växte jag upp på Bergdalen 3 som bygddes 1952, mina föräldrar flyttade in där så fort huset var färdigbyggt, jag föddes där. Jag känner alltid en speciell harmoni när jag promenerar förbi med mina hundar.Och en så länge får ju Storskogsparken vara kvar. Jag glömmer aldrig Brittas konditori och tobaksaffären uppe på torget, jag brukade jobba på Brittas med att sälja smågodis och vika tårtkartonger och sen åt man lite godis också, hon som ansvarade där hette Asta. Min kära pappa brukade säga att om jag hade sparat mina veckopengar som jag köpte godis för där skulle jag varit miljonär haha!

9 Ylva Ersbacken:

skriven

Tack för fina bilder och texter om Storskogen.

Välkommen som medlem i Storskogens nostalgiklubb på Facebook.

Hälsn Ylva

10 Ylva:

skriven

Tack för dina fina bilder och texter från Storskogen.

Välkommen till Storskogens nostalgiklubb på Facebook. Vi kommer snart att börja med träffar för Storskogen-fans.

Hälsn Ylva

11 Gunn:

skriven

Googlade på Bergdalen och hittade den här bloggen. Jag är "nyinflyttad" sedan 5½ år

Här är underbart att vara.

Trivs med hus, parker och människor!

12 Aida:

skriven

åh har bott på Ateljévägen, saknar det solgula köket och den fantastiska utsikten mot parken. Blir nostalgisk när jag ser portarna.

Kommentera här: