Ufon, Juhl och en knut (litet mer Sumpan)


Efter Storskogen vandrade jag vidare i Sundbyberg. Första anhalten var
Tuletorget. Där finns mitt stamhak Svea Antik,där jag brukar titta in en gång
i månaden och få en pratstund/kort antiklektion av Lille. 
Men i dag stannade jag plötsligt upp framför torget. VAD var detta?
Hade det landat ufon, som sjunkit halvvägs genom torget?
Nä, det är ljusinsläpp till det underjordiska garaget.
Skrämmande.



I höstas stod där en medtagen stackars risig stol vid en vägg på Svea Antik, och
viskade "jag var en gång en fin stol, men de ställde ut mig så jag blev blöt och eländig".
Lille berättade då att det var en Finn Juhl-stol (dansk formgivare) och att den skulle renoveras.
Nu har han gett stolen ett nytt liv. Jag blev litet imponerad. Men sur på mig själv:Varför tog jag
ingen före-bild?
Rökbordet som stolen står på är inte dumt det heller.


Lille och hans kompis, som driver affären, vet ju att jag är på jakt efter
1950-talet. Så de pekar alltid på något och säger "Där! Den där är 1950-tal".
I dag var det skrivbordet som blev utpekat. Snyggt, ja, verkligen.
Men jag har ju min sekretär, den för mig perfekta.


Promenerade så vidare ner till Sundbyberg centrum. Såg ett kul trappräcke
med en knut. Sedan hamnade jag på loppis.
To be continued...
1 margaretha:

skriven

Ett sån't ljusinsläpp fanns på gården på mitt dagis - KFUK's barnkrubba på Folkungagatan i Stockholm. Fast jag minns det som mycket större, kanske var vi bara så små.... Vad det fanns under fick vi aldrig se - tror inte ens att vi fundrade på det.

Margaretha

2 Åsa:

skriven

Ååhh så många fina saker, jag vill ha både klänningen och den där fina stolen. Du hittar så snygga grejer på dina rundor, till skillnad från Antikrundan i tv, de hittar aldrig en pryl jag skulle vilja ta hem.

Kommentera här: