Blommor - ja! Blombord - njae?


Livet är fullt av svåra frågor. En lyder "Ska jag ha blombord i lyan?" Jag föll för det här,
med fin glasskiva och hjul, på en loppis. 120 pix, det fick följa med hem.
Men hm... jag vet inte. Det finns ju andra varianter i och för sig. String är ju allra vanligast,
men String ihop med min tapet och andra 50-talsmöbler... då närmar vi oss den där känslan
av Utställning om 1950-talet.


Blombord eller inte, någon form av tåliga blommor som
överlever mina ogröna fingrar ska jag ha. Studerar denna
blombok från 1950-talet. Svärmors tunga kan det bli,
den strama växten gör sig fint mot 50-talsroliga saker.
Monet pråmar alltid för porslinsblomma, men den doftar
för påträngande,  tycker jag.

Vad säger ni? Vad ska man ha för krukväxter i en 50-talslya?
1 Syltan:

skriven

Pelargoner, liljor och st paulia kanske...

och nejlikor! (fast det kanske är mer 40-tal...?)

2 Monet:

skriven

Blombord, JA. Jättefint! Och jag fortsätter att "pråma" (aldrig hört, är det från promote?)för Hoya - porslinsblomma. Dels är det jättemycket 50-tal, dels är den lättskött och tål att du är borta från lägenheten längre tider, dels tar det flera år innan den blommar och när den gör det så är det en gång om året och den korta tiden står man ut. Dels för att blommorna också är extremt vackra. En porslinsblomma kan också hänga ner över kanten på ditt blombord, det skulle se jättefint ut! Svärmorstunga - usch! Urful. Och vass. Så olika man tycker om växter också:-)

3 kicki:

skriven

Sant paula är ju given.

Hur är det med ampellilja?

4 tant Annika:

skriven

Du kan få skott från min porslinsblomma! Den kommer från mamma och har mindre blomklasar som bara doftar väldigt svagt. En fin och väldigt enkel gammal sort och blomvillig.

Och svärmorstungan är underbar den med, har något exemplar som nog är från 50-talet.

Annars hittade jag lite andra växter i en tidning från 57: gloxinia, fuchsia, diffenbackia och novemberkaktus.

5 Maj Korner:

skriven

Julkaktus, eller novemberkaktus eller när den nu blommar.



Flitiga Lisa.



Browallia.

6 Libby:

skriven

Syltan: pelargoner, ja! Men kanske bara i köket. Pelargoner är fina, pelargoner överlever till och med min "skötsel".

Monet: Nja, jag är skeptisk till porslinsblomma. Och svärmorstungan är stilig! Så ja, vi tycker olika. Men kul att du gillar blombordet.

Kicki: Jag tycker inte om sant paula.... ampellilja... ja, kanske.

Tant Annika: Tack, snälla, för erbjudandet om skott från porslinsblomma! Men jag avvaktar... kanske svänger min smak och jag börjar tycka om porslinsblommor. En svärmorstunga från 50-talet, wow! Och de andra du nämner känner jag igen från boken.

Maj: Aha, där dök novemberkaktusen upp igen!

Och browallia, det hade mamma på 1960-talet.

7 m:

skriven

vilken galet snygg tapet!

8 Åsa:

skriven

Streptocarpus vill jag minnas att vi hade och femöringar (eller det samma?).

9 Staffan H:

skriven

Om jag inte fått saken alldeles om bakfoten brukade blomborden ofta vara placerade i större rum. Om du får plats med det utan att det tar plats är det helt ok att ha det i lyan. Du kan använda det som en rumsavdelare eller något däråt. Som sådant kan det vara väldigt snyggt och praktiskt. Blommor har du redan fått tips om och där är mina kunskaper rätt begränsade.

10 Daniel:

skriven

Monstera känns ju helt given. Annars funkar nog de flesta gammaldags krukväxter, bla Aspidistra, Clivia, Cissus, Nerium och Hibiscus. De flesta av de krukväxter vi har idag fanns nog också på femtiotalet. I tidskriften Hem i Sverige borde det finnas bra reportage om vad som odlades. Synd att jag sitter på jobbet och inte har dem i närheten.

11 Larsson:

skriven

Ang blombord är det helt rätt men min bestämda uppfattning är att de aldrig skall stå LÄNGST med väggen utan "utåt" dvs i rät vinkel mot väggen. Blir som ovan sägs då en avdelare...

12 Libby:

skriven

m: Tack. Jag är så glad över min nya tapet!

Åsa: Femöringar länner jag vagt igen.

Staffan och Larsson: Ja, ni har rätt. Den bör vara rumsavskiljare. Så frågan är om blombordet får bo kvar i lyan Tills vidare, kanske.

Daniel: Tack för tips!

13 Benny:

skriven

Många bra förslag på blommor! Vi har egentligen ingen direkt strukturerad inredning stilmässigt, men vi har nog många gamla sorters blommor...pelagonier (vanlig och doftvarianter som dr Westerlunds blomma), ampellilja (olika sorter), svärmors tunga, porslinsblomma, novemberkaktus, monstrea (lite senare kanske 60-tal) + lite annat modernare gröna växter...det mesta funkar!



Sen tycker jag inte alls att en snygg grej som ett String-blombord kan bli för mycket 50-tal, med rätt sorts blommor tror jag inte det tar över! Du har ju dessutom mycket diskret bakgrund, Kolla på detta läckra, kan man säga nej?



http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=17662&highlight=string

14 Libby:

skriven

Benny: Ja, jag såg också det där bordet på Precis en sån. Nog det snyggaste String jag sett. Och skicket! Han gjorde ett fynd där, killen.

Kommentera här: