Femtiotalsjakten hamnade i 1960-talet


JÄMTLANDSRESAN, MÅNDAG.
1950-talet har hittills varit svårt att hitta på denna resa. I dag hamnade vi istället mitt i 1960-talet,
och det var så charmigt att Femtiotalsmannen och jag smälte. Vi befinner oss på Orsa Kulturhus
och deras fina utställning "Ung i Orsa på 60-, 70- och 80-talen".


Beatles på väggen, ryakuddar och en stol från 1950-talet i tonårsrummet från 1960-talet.


Några år innan Beatles hade mustasch och skägg...


... bars läderjackan på förra bilden av coola killar som de här. Fotografier på ungdomar i Orsa
från de tre decennierna pryder utställningsväggarna. Det här gänget gick bilmekutbildningen
omkring 1963. Fotografiet publicerat här med tillstånd av fotografen Hoffmans dotter Monica.
Tack, det är en fantastisk tidsbild!


Tillbaka till tonårsrummet, där jag hittade en 50-talslampa
som gärna skulle få pryda min lya!


Stilig termos. Kopparna - vem kan berätta något om dem?
Ser väldigt vita ut - Gustavsberg? Stig Lindberg?
UPPDATERING: Yep. Turtur av Stig Lindberg för Gustavsberg
(tack, SImon!)


Åååh, jag ville ta med hem! Soffan har likadana tassar som Bamse, mina
drömmars fåtölj.


Hallå, generationskamrater! En bild för er. Här förflyttades jag i ett slag 
till 1975 - och coolaste killarna DET året hade den där täckjackan (hette
inte märket Skiyot?) och moppe med högt styre.
Jag rekommenderar verkligen utställningen om ni passerar Orsa. Massor
av foton, och fler saker än jag visat här.


Innan vi lämnar Orsa: Det ena av butiken Hellzephyr Musiks två skyltfönster
med roliga gamla skivomslag.

LITE MER FRÅN MÅNDAGEN:


DAGENS FIK: Systrarna Rut i Furudal. För skylten, och för specialaren "Hockeybullen".
En väldigt söt vetebulle med smörkrämsfyllning och glasyr. Namnet kommer av att det
hålls hockeyläger i Furudal. De unga spelarna gillar bullen, sa tjejen bakom disken.
Vi vet att det stämmer, för vi hörde faktiskt en grabb på väg in i fiket, med förväntan i rösten,
säga till sin kompis: "Jag ska ha en hockeybulle!"


DAGENS FORDON... stod i Skattungbyn. Plundrad på nästan allt, men ändå
liksom vacker.


Vad ryker härnäst? Handtagen?


NATTENS HOTELL... är Hotell Härjedalen. Här bor vi i natt, och jag smög runt i korridorerna
i kväll med kameran...

 
 
Ett hotell i min smak. Och man får frukost när man vill, och på rummet
om man vill.


DAGENS LOPPISUTBUD... var något bättre än gårdagens.
Av fyra loppisar var en alldeles underbar, den finns i Emådalens
stationshus. Där köpte jag cigarettasken i plåt, tänkte ha den
till bjudcigaretterna.
Dessutom hamnade vi i en riktig antikbod, i Övre Gärdsjö.
Det kommer ett samlat inlägg efter resan, med alla bra loppisar
och antikställen som jag snokar upp. Då blir det bilder
från både Emådalen och Övre Gärdsjö.

Stay tuned....
1 Simon:

skriven

Kopparna du frågar om är Stig lindbergs turtur för gustavsberg!

2 Libby:

skriven

Simon: Tack för hjälpen!

3 Skaffaren:

skriven

Den utställningen skulle vara kul att se. Förstoringen på första bilden skulle kunna vara Skatås Camping i Göteborg 1965 när min far deltog i (tror jag) SM i fältskjutning. Jag måste plocka fram mina föräldrars bilder från tiden.

Kul med alla bilder!

4 Benny:

skriven

Jag bodde i Furudal förra sommaren, efter högsäsongen (jobbresa), men då hade alla fiken och matställena semesterstängt...så inte en enda grej fick jag smakat...besökte ni herrgården förresten? Otroligt trevliga ägare och mycket fint att bo!

5 Libby:

skriven

Skaffaren: Ta fram bilderna och visa på bloggen, kanske?

Benny: Ajajaj, du har alltså inte ätit hockeybullen. Too bad. Nej, vi missade herrgården.

6 Larsson:

skriven

Bilden med bilmekutbildningen är ju bara för härlig! Så såg mina klass/skolkamrater ut... och även Larsson (som iofs ser ut så här än i dag fast något äldre! Skjortor med krage! ... och knappar! :-)

7 Pernilla:

skriven

Först tänkte jag bara berätta att loppisen i Blackeberg tyvärr har stängt och flyttat till Sundbyberg. Bara så att du inte åker dit i onödan igen. Fast det finns ju annat fint att titta på där förstås.



Sen tänkte jag fråga om du inte kunde ta upp här på bloggen vad man har på väggarna i en 50-tals lya. Jag har problem med vad jag ska ha för tavlor och bilder. Har ramat inte en fin framsida på Hemmets veckojournal från 50-taletm, men sen kommer jag inte längre.

Mvh Pernilla

8 Libby:

skriven

Larsson: Ingen skolungdom har någonsinsin sett coolare ut.

Pernilla: Tack för upplysningen. Var i Sumpan? Så uppdaterar jag inlägget. Väggar: Jo, det är en bra idé att göra ett inlägg om tänkbara väggsaker. Ska bli, senar denna månad. Men ett knepigt ämne, det gäller att undvika "jag bor i en 50-talsutställning"-känsla.

Kommentera här: