Palma eller Corfou?


Jag brukar rätt ofta göra ett svep genom loppisen Hamnladan i Norrtälje.
Mycket att titta på. Häromdagen såg jag den här stolen. Den stod ut bland
sina kompisar, den lyste blå i all sin anspråkslöshet.


Den var märkt Skaraplast, så när jag kom hem tittade jag i "Bruksföremål
av plast".
Där fanns, naturligtvis, info om stolen som tillverkades i mitten
av 1960-talet: "Möbelserien hette Fantasia och tillverkades
på licens. Den bestod av olika modeller: Trinidad, Palma, Corfou."


Trinidad hittar jag på tittgodis-sidan Skaraplast.se, det var
en rak modell. Sedan kör jag fast. Hittar ingen Corfou
eller Palma på nätet. Letandet fortsätter...
1 Tusse:

skriven

Jag vet ett ställe i skogen där det står en orangefärgad plaststol. En gulmålad vänstertrafikstolpe har jag också sett men tyvärr - inget H-märke!

2 Libby:

skriven

Aha - början till en stolskyrkogård! Ska vi ställa dit något mer?

3 Tusse:

skriven

Jädrar! Missade Stolen på dagens skogspromenad!

Vill du jag skall kolla vilken modell det är?

4 Libby:

skriven

Tusse: Men naturligtvis!

5 Tusse:

skriven

Sorry - stolen är borta, vi får aldrig veta vilken modell det var :-(

6 Libby:

skriven

Kanske har den fått en ny ägare, någon som räddade den från stolskyrkogården?

Jag såg apropos ingenting en prydnadsflugsvamp utanför en villa på Väddö idag.

7 Tusse:

skriven

Kan meddela att jag återfann STOLEN i dag och den var märkt "Isku Kaluste".

8 Jörgen Dahl:

skriven

Kataloger över Fantasia möbler finns nu på Skaraplast.se, kataloger.

Svar: Härligt!
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: