Sommarens mest sympatiska loppis


För en nattuggla som mig är loppisarnas tider en plåga. Alla öppnar kl. 10.00.
Varför 10.00 en lördag? Sover ni inte ut på lediga dagar, äter ni inte långsam frukost?
Det gör jag, och loppisarnas finaste saker ser jag därför aldrig. De försvinner medan
jag dukar fram thékopparna och skär upp frukostbrödet.


Men - plötsligt händer det! Skyltar dyker upp, på dem
står det Loppis - och det nästan ofattbara:
Fredag 14-18 (och så Lördag, Söndag 10 - nånting).
Jag får vara först. Lycka! Fyndchans!


Klockan 14.04 plockades en fin 1950-talsspegel ner från ladväggen. Av mig.
Den kostade bara 60 pix. Lika dystra som boxrarna ser ut, lika glad var jag.


Femtiotalsmannen ryggade tillbaka när han kom till landet och fick se
porslinshundarnas svar på gråtande barn-tavlorna.
 "Fel sida om kitschgränsen", sa han. "Jättefina", sa jag.
De ska bo i lyan.


Kopparna var kanske inget fynd prismässigt, 40 pix för fyra
koppar och sex fat. Men porslinet är så tunt och fint, och
dekoren andas 1950-tal.
Handduken hittade jag på en annan loppis tidigare i veckan,
ska presenta Empire-Amelie med den.


Någon som känner igen stämpeln?

Loppisen i byn Gryta, drygt två mil norr om Norrtälje, är den
enda hittills som öppnat på eftermiddagen. De hade en rolig
blandning av grejer, och billig fika. De får därför fem strutlampor
av fem, och omdömet "Sommarens mest sympatiska loppis".

Nu väntar jag bara på att någon ska anordna första midnattsloppisen...

1 Liina:

skriven

Midnattsloppis lät kul... Hade jag haft en loppis skulle jag nog ordna en sån... Själv är jag oftast vaken då =)



Fina koppar. Hade jag druckit kaffe skulle jag velat ha dem för smidesporslin gillar jag skarpt =)

2 kicki:

skriven

Jag håller med! Det är rätt många helger (åtminstone de barnfria, haha!) som jag inte ens hunnit morna mig färdigt innan alla ställen har stängt för dan... =/

Jäkla morgonmänniskor att styra och ställa överallt!

3 Moster Mjölgumpa:

skriven

Tio kronor styck för kopparna var väl ändå ett fynd. Vad får man för en tia, kanske en tesked sprit på krogen. Jag vill nog kalla det fynd i alla fall!

4 Benny:

skriven

Ja visst är det kul att komma fram först, att kunna plocka bland allt och veta att inte de eventuella fynden har försvunnit! Spegeln var fin minsann, den hade jag kunnat tänkt mig!



De där kopparna kan jag inte svara på vad det är, de dyker upp titt som tätt på loppisar, finns med flera olika liknande dekorer, bl.a en som liknar Gefles "Standard". Samma stämpel finns på dem, inget namn som man kunnat identifiera. Troligen är de östtyska eller tjeckiska, men jag vet inte. Priset tycker jag var okej, en tia styck, då kan man ju skänka bort dom när man inte gillar dem längre :-)

5 Helena:

skriven

Haha... Vad olika man är!

Jag ståtar gärna upp kl 5-6 på morgonen så 10 är PERFEKT för mig! Vilken spegel! Lovely! Men de söta vovvarna såg lite siamestvillingar ut. Kanske därför uppsynen är lite deppig??!

Sommarkramar

6 Libby:

skriven

Helena: Ja, olika, och det är ju bra, synd bara att majoriteten är kl 10-människor :-)

Haha, siamesboxrar, ja kanske är det därför de ser så molokna ut.

Benny och Moster Mjölgumpa: Jo, ni har rätt. De är nog ett fynd. Så himla fint porslin.

Kicki: Härligt, EN själsfrände i alla fall!

Liina: Ja, det vore kul att testa att ha midnattsloppis. Vi ska ha byloppis i augusti, men jag tvivlar på att jag får med mig resten på att köra kl 0.00....

7 Larsson:

skriven

Midnattsloppis låter som en utmärkt idé :-)

8 anna:

skriven

Jag kände mig lite lurad idag när vi skulle på bakluckeloppis i Norrskedika, som skulle öppna 10. Jag släpade mig upp, men tydligen vet "alla" häromkring att det minsann går att beskåda fynden redan från 8-8:30, då antikvitetshandlarna går sina lovar runt borden. Men jag ska inte klaga för jag fyndade som en tok ändå :) Såg ett par koppar med liknande dekor som dina, men jag vände aldrig på dem för att se om de hade samma märke.



Spegeln var superfin!

9 Libby:

skriven

Anna: Ja, så är det. Och det mest irriterande av allt är när man själv ska sälja grejer och inte får packa upp i lugn och ro. Senast grävde fyra fem pers i mina kassar och lådor så fort jag ställt ut dem från bilen. Rena kaoset, jag fick i princip schasa bort händer från lådor jag skulle packa upp :-) Samtidigt ska man schackra med två tre pers som vill köpa men pruta, puh!

10 Liina:

skriven

Själv går jag sällan på loppis alls. Är rätt hänvisad till secondhander... Men där kan man fynda med. =)

Kommentera här: