Stackars kompisar...


Gör ni som jag - rotar i kompisars skåp när ni hälsar på? Nu senast hemma hos
Ulla (som egentligen heter något annat, alla mina vänner har 50-talsnamn här på bloggen).
 "Har du nå´t 50-tal?", brukar jag säga, fullt medveten om att jag just då ser ut och låter som en
missbrukare. Ulla plockade snällt fram det här fatet...


... med Kalle på Spången! Jag får en lätt känsla av Jie, men
ändå inte. Vänder på fatet...


Det är Deco (Deco Bosättnings AB). Företaget grundades
1955 av två före detta Jie-män, Gunnar Andersson
och Allan Möllerström. Gunilla Wide ritade dekoren.
(Källa: Boken "Svensk keramik under 1900-talet").
Mer om Deco, som sedan blev Torekov Keramik här.

 
Här är anledningen till att jag misstänkte att Ulla hade mer 1950-tal i gömmorna.
Jag såg den förra gången jag hälsade på. Också Deco, dekor av  E Jarup.


I ett kökskåp hittade jag ett fat i genren "glada livsmedel i glada färger".
Det finns ju hur många serviser som helst med sådan dekor, den här är norsk.


Stavanger Flint. Med text på nederländska eller flamländska
på ena halvan, franska på den andra. Export, får man förmoda.


Och sist, men inte minst, Mazetti. Ulla förstår vad jag går igång på,
och tog fram en Ögon Cacao-burk ur gömmorna.

Nå, är det bara jag... eller rotar ni också i andras skåp?

UPPDATERING:
Jag är inte ensam! Här ett smakprov ur kommentarerna:
Moster Mjölgumpa: " härliga tapeter på dolda väggsnuttar inuti garderober".
Loppisfia: "Kan jag få den här?" är standardfrågan.
Syltan: "Jobbigt ibland att behöva vänta på att maten måste ätas upp först,
innan man kan vända på tallriken!"
Agata: "Då kan både det ena och det andra få följa med hem".
Anna: "Jag sneglar så ögonen går i kors".
Sara: "Överallt där jag kommer, till vänner på olika jobb, osv"
Liina: "Jag vänder alltid på tallrikar jag gillar. Är det mat på dem
lyfter jag upp dem ovanför huvudet så jag kan läsa".
... och kolla in deras bloggar också, de är roliga allihop!
1 Moster Mjölgumpa:

skriven

Varsomhelst rotar jag inte, men visst har det hänt. Hemma hos sambons morfar har jag gått på femtiotalsjakt. Där har jag hittat lite möbler på vinden, tallrikar i skåpen och härliga tapeter på dolda väggsnuttar inuti garderober. Men han har städat undan alldeles för mycket under årans lopp.

2 AnnaKarin:

skriven

Snyggt!

3 loppisfia:

skriven

Jag rotar mest hemma hos mormor, där finns det prylar vill jag lova. har ännu inte utforskat vinden så det ser jag fram emot "Kan jag få den här?" är standardfrågan :P

4 Syltan:

skriven

Snygg Mazetti-burk!

Nja, jag rotar inte i andras skåp, men det som står framme glor jag hejdlöst på och vrider och vänder och kollar stämplar!

Jobbigt ibland att behöva vänta på att maten måste ätas upp först, innan man kan vända på tallriken!

5 Helena:

skriven

Heej! När jag läst ditt inlägg hos mig råkade jag hamna här; http://violasromantiskahem.blogspot.com/2009/06/sommarnyheter.html

Där finns det hyllbård att köpa. Vet ju inte alls vilken stil du är ute efter men jag håller gärna ögonen öppna!

6 agata:

skriven

Haha! Knarkarbeteendet känner jag igen, fast jag håller igen om jag inte är hos min mamma. Då kan både det ena och det andra få följa med hem. Sån tur att hon också är fast i loppismissbruk, så hennes fina saker har sällan kostat mycket!

7 anna:

skriven

Jag sneglar så ögonen går i kors, men har inte vågat rota ännu.

8 sara:

skriven

Herregud vad jag känner igen mig. Jag sitter här och skrattar åt vårat beroende, nästan som missbrukare ihihih. Överallt där jag kommer, till vänner på olika jobb, osv. Man kan alltid hitta något :) Ha en skön sommar. Mvh Sara

9 Liina:

skriven

Ja det händer att jag frågar. Och fotar prylar. Och jag vänder alltid på tallrikar jag gillar. Är det mat på dem lyfter jag upp dem ovanför huvudet så jag kan läsa =)

Kommentera här: