En kopp Kärnkaffe och två mil galon


Jag plåtade koppen och sockerskålen på Arbetets museums kaffeutställning i höstas. De stod
i en monter så jag kunde inte titta under. Jag har undrat över servisen. Den kändes inte svensk, men
borde ha en svensk koppling eftersom den ingick i utställningen. Jag har tittat efter den i antikbodar
och på loppisar, men först häromveckan dök servisen upp igen...


... på en hylla i kaféet i Nostalgibyn! Jag frågade och fick veta att det var
reklamkoppar för Kärnkaffe. Under kopparna ("Bavaria", så där stämde min
känsla att det inte var en svensktillverkad servis) är stämplat reklam
för Kärnkaffe.
Kärnkaffe verkar ha varit produktiva på reklamfronten. Vid googling hittar jag
diverse Kärnkaffeburkar som är/varit till försäljning. Bloggaren Kvasthilda visar
en väldigt fin liten burk med rosor.

Två mil galon då? Jo, mannen i paret som driver Nostalgibyn berättade att han har
två mil galon, i bland annat rött och grönt. Den gröna galonen ser ni bakom kopparna.
Den gröna ser ni i biografens baldakin, i inlägget från Nostalgibyn.
Jag fick nästan lust att köpa litet röd galon. Oklart till vad, men det vore cool att ha.
Eller hur?


Helsingborgsrosteriet Kärnkaffe gick i konkurs i början på 1990-talet.
Gevalia (bilden) var en av de stora kafferosterierna. Jag hittade en lista
på äldre varumärken och  rosterier och enskilda handlare, som gjorde sina

egna blandningar. De var några stycken!
Listan finns i studiecirkelmaterialet till Bo Erikssons bok
"Den magiska bönan - om kaffe och kaffedrickande
genom tiderna" (Bilda förlag).

Här är några av kaffemärkena från förr:
Amja-kaffe. Bankettkaffe. Centrams kaffe. Cirkelkaffe. Emboka kafferosteri, Gävle.
Extra Prima Javablandning, Kristinehamn. Hassan Kaffe. Hermeskaffe.
 Isakssons kaffe, Östersund. J F Germundsons rosteri, Stockholm. Kaffeaktiebolaget Tellus,
Hälsingborg och Malmö. Lyckokaffe, ICA. Prinsesskaffe, ICA.  Prinsessan Sibyllas blandning,
AB Claes Karlborg & Co i Karlstad
. Regina kaffe, Kafferosteriet Drott, Stockholm.
Skandia-kaffe. Svea Kaffe, Engwall Hellberg AB Kafferosteri. Triangelns kaffe.
Tellus-kaffe, Helsingborg. Utländska kaffedepoten, Stockholm.

Hela listan med en del uppgifter om startår och nedläggningar
hittar du här, i studiecirkelmaterialet till "Den magiska bönan".

1 Rutan:

skriven

Grattis! Din blogg finns på blogg.se:s startsida idag!

2 Staffan H:

skriven

Du kanska kan klä in sänggavlarna med röd galon i stil med kopparnas bakgrund på bilden? :-)

3 Anna Neah:

skriven

Vilken härlig blogg du har! Jättekul att kolla på alla härliga 50-talsbilder.

4 mimi:

skriven

Galonen får mej att tänka på vår båt då jag var liten. Mariella hette hon. Bänkarna var beklädda med röd galon.

5 Libby:

skriven

Rutan: Tack! Det blev besöksrekord...

Staffan: I don´t think so. :-D

Anna Neah: Tack så mycket!

Mimi: Stiligt!

6 Kvasthilda:

skriven

Underbara rosenkoppar, reklam eller inte :-) Jag bara älskar gräddsnipan! Så läcker. Klart som attan att det är bavaria-porslin. Lite deras stuk över dem. Hade jag inte tackat nej till!

7 tusse:

skriven

Aji-kaffe saknade jag (A.J. Pettersson i Landskrona). Fanns en bleknad skylt i Helsingborg så sent som 1971!

8 Jackie:

skriven

underbar blogg du har! jättefina inspirerande bilder!

9 Libby:

skriven

Kvasthilda: Ja, snipan är fin! 50-talsbullig.

Tusse: Ajjj då!

Jackie: Tack!

10 tusse:

skriven

Så sent som 1971!

11 Evalott Delin:

skriven

Stämmer att Kärnkaffe var skickliga på reklamkampanjer! Min pappa, Yngve Delin, arbetade i många år som reklamchef på företaget, fram till 1975. Han designade kaffekopparna med rosor på, plåtburkar och brickor, Kärnkaffe-loggan mm.

Svar: Men vad roligt att få ett namn till den designen! Har du några gamla bilder där han jobbar med det?
Eli Åhman Owetz

12 E. Delin:

skriven

Nej, tyvärr.

Kommentera här: