Goda grannar...


... har vi på landet. De byter ut sina handtag i köket och låter mig köpa de gamla, 1950-tal, 
för en spottstyver. En hel påse med sådana här handtag till skåpen. Och...


... en påse med sådana här, till lådorna. Köket i lyan är
nästa års projekt, men redan nu har jag alltså handtagen.
 Lycka!
1 Liina:

skriven

Oh. Jag vill ha de övre... De undre har jag på alla luckor och lådor i köket redan =)

2 Saabmannenn:

skriven

Underbara detaljer, de övre skåphandtagen kallas för "tickor", efter fabrikatet. Har själv en påse dylika efter mormor. Den undre typen av handtag kom jag över tokbilligt på en loppis för ett gäng år sedan, men efter senaste flytten är dom spårlöst borta! tragiskt!

Man ska mao aldrig vänta med att använda gamla grejer.

En kul sak är dock att det finns nya såna på Bauhaus för typ 80 kronor paret!

3 Tusse:

skriven

Tickaregeln är en klassiker. Mitt kök (från 1961) är fullt av dem. Lyckligtvis går de inte alltid till spillo vid köksrenoveringar.



Stil 555 däremot är jag inte så förtjust i. Plexiglasskivorna skulle skydda skåpdörren/luckan från att bli solkig när man tog i den, men slutresultatet blev att diverse rengöringsmedel sögs in under plattan och ... blä.



Mina föräldrar bytte sina Stilhandtag (1966) mot gröna glasknoppar någon gång på 1970-talet. Av någon anledning har husets nuvarande ägare bytt ut dem mot - ja vad var det?

4 Libby:

skriven

Saabmannen: Tack för att jag fick ett namn på "tickorna".

Tusse: Bara det handtaget närmast och ett till är märkta Stil 555, de andra har inte sådan där gulbeige del, utan bara plexi. Lät ju lite geggigt, det där, så jag frå fråga...

Liina: har DU rengöringsproblem med dina "Stil 555"?

5 Johanna:

skriven

Jag har också "tickor" i mitt kök. men lådhandtagen är inte i stil 555- stil utan kortare och mycket bredare. men original från -57.

6 UpsalaEkeby:

skriven

Har också "tickorna" i vårt 50-tals kök.



Tidigare ägaren hade bytt ut samtliga mot någon slags ful furuknopp, men som tur var inte satt igen det lite speciella hålet som behövs för det gamla beslaget.



Letade länge på loppisar/byggvaruhus/Tradera etc, men lyckades inte hitta något som jag tyckte var både prisvärt och i bra skick. Till slut så klippte vi till på nya från "Byggfabriken". (www.byggfabriken.com). Kostade 69 kr per beslag, men då vi har ett ganska litet kök och det kändes som enda sättet att få till rätta stilen, så fick det vara värt det...



7 Liina:

skriven

Nej jag har inga rengöringsproblem. Men det beror nog på två saker.

1. Jag har inte rengjort mina luckor.

2. Själva luckorna är målade för några år sen.

Men jag antar att hon som bodde innan kan ha rengjort dem... Men jag har inte tänkt på om det är mojs emellan... Men skulle det vara det är det väl inte så svårt att skruva bort och rengöra bakom?

8 Calle:

skriven

Hej!

Angående Stil 555´s plastunderlägg så kan man ju riskera att få smuts under dem men som sagt så ser man ju eventuella bakteriehärdar och kan isåfall skruva av och rengöra under! Skyddet tror jag framför allt är för att skydda färgen från slitage precis som på många bilar. Moderna kök har så hårda ytskikt att detta inte behövs längre.



Själv får jag ett antal Stil 555 i morgon av en kompis som byter kök. Med nya brickor blir det kanon!

9 Susanne:

skriven

Hej! Jag är intresserad av att köpa dessa tickabeslag överst på denna sida. Finns de till försäljning?

Mvh Susanne

10 Eli:

skriven

Susanne: Tyvärr. Ska själv ha dem.

Kommentera här: