Ikea 1957? Nej, 1987!


Ljusblå som en sommarhimmel 1957. Nätta, fina, passar perfekt till Gefles Rondo,
Femtiotalsmannens och min vardagsservis på landet. Jag hittade besticken på loppis
häromdagen. Kom hem, såg att det stod Ikea Made in Japan på besticken.
Hm. Knappast 1950-tal. Men kanske... 1960-tal? tänkte jag förhoppningsfullt.

Jag frågade på http://www.retroforum.se Svaret från kunnig forummedlem:
"Besticken heter Fiesta och fanns i Ikeas kataloger i slutet av 1980-talet (sic!),  alltså vare sig
50- eller 60-talet. Vet ej när de kom, i min 1987 års Ikeakatalog  presenterades de inte som nyhet
och har antagligen funnits några år då. Besticken fanns i flera färger: gul och rosaaktig .
De är idag ganska  vanliga på  andrahandsmarknaden och av någon anledning ser man 
oftast de ljusblå."

Fina i alla fall, tycker jag. (Fast tur att jag bara gav 20 pix för 16 bestick...)
Någon mer som kommit hem med ofrivilliga 1980-talsfynd...?
1 Johanna:

skriven

Vi hade dom rosa besticken hemma när jag var ung! (80-talet) :o)

2 Anna R:

skriven

1989 ingick besticken i blått och porslinet, vita, rätt klumpiga tallrikar med en ljusblå rand runt om som matchade besticken, i Ikeas stora flytta-hemifrån-paket. För 20 år sedan fick jag och tusentals andra, gissar jag, detta i studentpresent. De hängde med bra länge för mig, ända tills jag mötte J och vi flyttade ihop 1997. Hans mormors gamla tallrikar behöll vi, och dessa åkte till Emmaus i Borlänge.

3 Libby:

skriven

Johanna och Anna: Varje generation känner igen sina grejer. Själv tittar jag med nostalgi på Ikeas jeanssoffa, som jag fick ärva av syrran när jag flyttade till min första lya.

Kommentera här: