Få mjölkbord har stått pall


Mjölkbordet med mjölkflaskorna står längs väg 76 mellan Älvkarleby och Öregrund.
Jag gillar alla människor som restaurerar/sätter upp nya mjölkbord. Här har man gjort det
så att det ser ut som förr: Ett enkelt stadigt bord, några mjölkflaskor utan dekorationer.
De flesta gamla mjölkbord är borta. De togs ur bruk på 1960-70-talen, när tankbilar började
hämta mjölken vid gårdarna. De flesta av mjjölkborden längs Sveriges landsvägar revs, 
eller förföll. Eller fick en skjuts av snöplogen, se sist i inlägget.


År 1950 fanns det 264 000 mjölkleverantörer. Min morfar var en av dem.
Hans, och byns, namn står på den lilla plattan till höger. Numret 637 är gårdens
mjölknummer, och om jag förstår rätt av ett inlägg i en mycket intressant tråd
på anbytarforum så betyder det att vår gård var nummer 37 på mjölklinje 6. 
Tråden innehåller många roliga inlägg om mjölkbord/ mjölkpallar/mjölkbryggor
(olika namn i olika delar av landet).


1950: 100 000 mjölkbord, och kor i varenda hage. 
2009: Hästar, hästar, hästar. Och mer hästar.
Så jag blir glad varje gång jag får syn på kalvar eller kor.
I sommar ska jag plåta vackra mjölkbord, och kolla om biblioteket
har "Mjölkbordets historia" av Torsten Sigfridsson (Stockholm Skogs-
och lantbruksakademien, 1995).
En bra artikel om mjölkbord, med en del fakta ur boken finns
hos Kristianstadsbladet.


Det finns till och med en film om ett mjölkbord.
Lars Molins film "Midvinterduell" handlar om bonden
Egon (Ingvar Hirdwall) som inte viker sig
när Vägverket kräver att han tar bort sitt mjölkbord
(som de hävdar står i vägen för snöplogen).

Trevlig mjölkbordsspaning önskar jag er!


Kommentera här: