Oh, oh, oh, Dagny... (Norduppland på en dag, del I)


Det är en tisdag i juni och vi befinner oss på Adas kaffestuga i Östhammar. Detta kafé har
sedan mitt senaste besök byggts ut med ett par 1950-talsrum. Vilken glad överraskning!
I dag är jag på en endagsutflykt, helt solo i min lilla bil, ska göra Norduppland.
Jag börjar med en fika i "Dagnys hörna". Potatisbakelsen får fem strutlampor i betyg.


I det inre av de två 50-talsrummen råder en sobrare stämning. Härinne skulle grabbarna
i Owe Thörnqvists låt "Dagny" (från 1958) knappast få sitta och skråla sitt  "Dagny, kom hit
och spill, oh, oh, oh, Dagny,  fem droppar till. Hör hur mitt hjärta sjunger trall dill dill."


Snygg fåtölj med pall, snyggt bord, snygg tapet.


Och det finns både radio och jukebox!


Fler snygga former. Stringhylla, tapeten igen (visst ÄR den fin?) och ett fat
från tyska Schramberger Majolikafabrik.


Det finns mycket att titta på i Dagnys hörna. Här en gammal
bekant. Cherry Ames, supersköterskan eller hoppjerkan
- det beror på hur man ser det. Jag skrev om henne här.


Men det vore synd att bara prata om Dagny. Vi har ju den ursprungliga
kafédelen också, Adas kaffestuga. Låt oss välja en kopp till kaffet och
se oss omkring hos Ada.


Vinröd myshörna.


Kakelugn!


Man kan sitta ute också.


Det finns WC. Rolig detalj därifrån.


Nej, nu är det dags att runda av och rulla vidare.
Dagnys hörna var dagens första 50-talsfik. Det skulle 
bli ett till denna dag, vid målet för resan (som faktiskt ligger
i Gästrikland).


Hej då Östhammar! På väg ut ur ser jag detta konstverk. Jag får en
plötslig känsla av polsk landsbygd.
Nordupplandsresan fortsätter här på bloggen.
I morgon: Solgul antkrunda
1 Kerstin:

skriven

Åh, tack för tipset! Det ska jag besöka. Mina föräldrar har sommarstuga i Öregrund, så vi passerar Östhammar då och då.



Hoppas på tips om loppisar i norduppland. Förut fanns en fantastiskt bra loppis i Snesslinge, men jag har inte sett att det har varit öppet de senaste gångerna jag har åkt förbi.

2 Libby:

skriven

Jag tror det var i Snessslinge jag såg en loppisskylt med STÄNGT-lapp. Om ni åker från Sthlm till Öregrund under sommaren och vill ha loppisar ska ni åka över Älmsta. I Älmsta tre bra antikbodar, sedan kryllar det av loppisar mellan Älmsta och Grisslehamn. Sedan Trästabron över till Häverödal-Hallstavik och så ut på väg 76 norrut.

3 tusse:

skriven

Kaféet! Frisörskylten! Cherry Ames!



"Cherry tog på sin mjuka, ulliga kofta. På avdelningen hade man den berömda Järnlungan. Men se upp för dr Wylie, han äter elever med hull och hår!"

4 Libby:

skriven

Tusse: Jag visste att du skulle gilla frisörskylten, eller - visst är det hela skapelsen med det risiga gula huset man faller för? Östra Polen.

5 tusse:

skriven

Hm, har aldrig varit i östra Polen, men jag köper ändå konceptet!

6 violen:

skriven

Oj, Cherry Ames som fyllde år på julafton eller var det dan före.....och hade så röda cherrykinder........har läst de där fyra böckerna flera gånger, min syster ägde många. Själv fick jag kitty böckerna.......

7 Bettie Booh:

skriven

Wow, vilket ställe... Helt sjukt snyggt, skulle definitivt vara värt en resa! Tack för tipset =)

8 Linn:

skriven

Vilken superrolig grej! Jag är uppväxt i Östhammar, spendera dryga 16 år där. Otroligt mysigt ställe (det har lite er att erbjuda än det du dockumenterat). I Norrskedika kan du hitta en stor bakluckeloppis och en second hand butik om somrarna. Väl värt ett besök!

Kommentera här: