Det finns mer än allsvenskan (helgtips)


Riddarvallen är en av Sveriges många fotbollsplaner ute i skogen. Femtiotalsmannen och
jag ramlade på Riddarhytte SK:s hemmaplan när vi var ute och kollade ett industriminne
i Bergslagen härförleden. Jag imponerades av grinden...


... Femtiotalsmannen imponerades av avbytarbåsen och den otroligt
välskötta planen. Alldeles tyst och fridfullt var det, en tidig söndagseftermiddag. 
Jag kikade in genom klubbhusets fönster och såg några 50-talsstolar i röd galon.
Vi blev nyfikna på Riddarvallens historia - och på Riddarhytte SK:s placering
i seriesystemet.


Jag hittar en informativ och trevlig artikel om Riddarvallens stolta historia,
i tidningen Arkitekten (feb 2004). Idrottsplatsen invigdes 1934. I reportaget berättas
att bruksdisponenten såg till att fotbollsplanen, som anlades senare, fick nationella mått.
Ja, ståtlig är Riddarvallen, med rustikt plank längs vägen.
Riddarhytte SK har tyvärr åkt ner en division sedan atikeln publicerades.
Nu spelar laget i division åtta. Men ligger tvåa i tabellen! Heja RSK!
Spelprogram och tabell här.



Så helgtipset denna fredag är: Gå på en match i de lägre
divisionerna! Gärna på en plan med ett stolt förflutet,
ute i skogen. Engagera dig stenhårt i hemmalaget.
Köp t-shirten (om det finns en). Njut av varmkorv, kaffe, trivsamhet.


Här är några av helgens matcher i mina trakter.
Vikingalunden, IP Arkadien... fina namn, eller hur?

Trevlig helg!
1 Liina:

skriven

heter det inte avbytarbås? Rätt bra insyn för att byta om =)

2 Libby:

skriven

Hahaha, jag hade skrivit "ombytarbås". Tack för att du uppmärksammade mig på det, Liina. Ja, väl mycket insyn.

3 Maj Korner:

skriven

Fantastisk grind! En riktig optisk villa.



4 tusse:

skriven

Riala Markim Orkesta - det är poesi!

5 Libby:

skriven

Maj: Ja, vilken skönhetsuplevelse mitt ute i skogen!

Tusse: Det är det. Och IP Arkadien, det är annat än Swedbank Arena, det.

6 josephzohn:

skriven

Underbart!

Men det är inte alltid lika kul att följa och heja på lag som spelar på gräsytor långt från dom stora arenorna ..

http://josephzohn.blogspot.com/2009/06/dagens-nej.html



Å andra sidan är det inte alltid så roligt på Nationalarenorna heller ... ( Danskjävlar :( )

Kommentera här: