Sommar med Ernst, nej med Empire-Amelie


Välkomna ska ni vara, till inlägget "Sommar med Empire-Amelie". Känner ni hur solen
p-r-a-t-a-r med oss genom gardinerna? Det är som om ljuset vill säga oss någonting,
kanske berätta om 1950-talets härligaste stunder?
Empire-Amelie besökte mig i lyan i eftermiddags. Hon är fena på inredning, att som Ernst
k-ä-n-n-a i-n rummen. Och så var hon ett bra stöd när jag vinglande på trappstegsstolen
hängde upp min nya kökslampa (provisoriskt).


Lampan köpte jag hos möbelaffären Lidéns
i Säter. Den heter Funky och kostade 545 kronor.
Värd varenda krona, för den är så mycket "Asea-lampa
från 1950-talet" som någonting nyproducerat kan vara.
Och så är det ingen gammal ruggig el som ska bytas...


Jag hade bjudit in Empire-Amelie för att hon skulle prata med rummet i lyan.
"Den lampan... den lampan ska inte stå i hörn..." sa hon och ställde den som sänglampa bredvid
den ännu imaginära sängen (levereras på tisdag). Och vips så t-a-l-a-d-e lampan med fondväggen
- och fick precis den rymd den behöver för att inte se trängd ut.
Sedan fixade E-A litet med skärmarna, så att de blev som klockor på en blomsterstängel.


Jag plockade fram saker och gav dem till Empire-Amelie med uppmaningen
 "placera!".  För E-A ser nämligen roliga saker, som att när överdelen på en
1950-talsspegel får några kameler och en beduin så blir den en sanddyn
i öknen.


Och när jag kom in i rummet efter att ha stökat i köket så hade Elvis plötsligt
tagit plats på hyllan från Gimo. Självklart ska han ha hedersplatsen när hyllan
kommer upp!


Den rockande samen talade E-A med, oupphörligen. Hon provhängde
keramiktavlan än här, än där. Det är en norsk kusin till gipsnegresserna,
märkt AWF, Arnold Wiigs Fabrikker, och rätt märklig. Killen på renen
är kolsvart.

Efter Sommar med E-A vet jag ungefär hur jag ska lägga upp inredningen.
Vi kände in rätta placeringen för stringhyllorna, och hur drömsoffan som jag
inte hittat än ska stå, och så vidare. To be continued....
1 Anneli (alias Empire-Amelie):

skriven

Alltså... jag är ju inte så förtjust i Ernst.. så denna liknelse ska du få betala dyrt för :-)

2 Syltan:

skriven

Haha, det är du visst!

När ni två pratar så hör man ju för tusan inte skillnaden: Vem är Ernst, vem är Empire-Amelie??

De uttrycker sig på lika sätt!



Skojar bara, du är lika mycket Ernst som Libbys lägenhet är tråkig! :-)

3 Juan Luis André estrada:

skriven

Det är gör fint wow...

Kommentera här: