Nu är 1950-talet på tapeten


Får jag presentera: Lyans nya tapet!  I dag var målaren klar. Men det tog längre tid än han
hade räknat med. Originaltapeten från 1950-talet har kanter som måste skäras bort,
och så kunde man inte blöta den som nya tapeter (jag hängde inte riktigt med där, men
det var något med att den löstes upp om man gjorde fel).
Ser ni hur lampan trivs?


Radion känner sig också nöjd (den är ny i retrostil, från Clas Ohlson).
Jag är verkligen så ruskigt glad över tapeten. Den blev ännu bättre än jag
hade hoppats.


Fondväggen är jag lite tvehågsen inför. Inte riktigt en femtiotalsfärg, jag
skulle ha valt en mörkare nyans. Men några kvadratmeter vägg är lätt
att måla om. Och fonden ska få en chans, jag ska se vilka färger
som passar till den. Säg gärna vad ni tycker!


Jaha, så var det golvet då. Efter många om och men, och kollar på nätet,
och grubblerier över pyttiga provbitar, så gick jag till en färgaffär och lånade
hem ett par rejäla provbitar. När jag la på den här grå, kände jag att
JA, här är mitt golv.


Det såg lite... grått ut med bara tapet och golv. Men så ställde jag dit en pall.
Hm... nu börjar det likna något, va?


Och se här! Ännu bättre med lite rött också. Rött, svart, grått.
Det blir färgerna jag bygger rummet på. Golvet är ljusgrått och lätt
marmorerat, och ger ett väldigt mjukt intryck.
Ett hedersomnämnande till två av er som kommenterade golvinlägget:
 "Tant Annika", som föreslog ljusgrå, spräcklig, och Staffan, som gillade
linoleummattan "Sky Blue".


Men... vad är det för golv då? Okej - känsliga
byggnadsvårdsortodoxa läsare bör logga ut nu....
... eller blunda....
... för det är ett PLASTGOLV!
(Forbos Novilon Scandinavia, "Vicenza", nr 8523)

Jo, visst hade det varit mest korrekt att välja ett linoleumgolv. Men nu är
det ju inte 1950-talet jag ska bo i, utan min tolkning av 1950-talet!
Och jag vet att jag kommer att gilla det där golvet väldigt mycket.

Stay tuned... om  två veckor är golvet lagt och då läggs det ut här också.
1 Liina:

skriven

Snygga tapeter =)

2 IngenFara:

skriven

Åh hur fint som helst och golvet blir jättebra.

3 agata:

skriven

Mycket stiligt! Tapeten är klockren, och jag gillar både grått golv och hallonröd (?) vägg till. Min mamma köpte retrotapet från intertior1900 och hade ett elände när den skulle upp med ömtåligt papper och kanter som skulle bort, så jag kan förstå din målare. Snyggt blev det i alla fall.

4 Larsson:

skriven

Snyggt!

5 Benny:

skriven

Det blev ju kanon med tapeterna!



Det där med plast på golvet, tja...du kan ju alltid säga att det är vinylgolv...vinyl är väl plast eller hur? ;-)

6 Benny:

skriven

Jag glömde kommentera det med tapeten, var inte dom handtryckta?, i så fall är det väl någon form av limfärg med oljeinblandning som löses ut vid vätning, likaså är väl tapeten papperstapet som inte tål kraftig vätning, allt blir bara en smet om man skulle behöva flytta våderna...moderna tapeter är av annat papper eller för det mesta annat material som tål vätning. Vi funderade på såna handtryckta från Birgit i vardagsrummet, men skippade det eftersom vi har småbarn...ingen bra idé med kladdiga fingrar och svårt att torka på tapeten...

7 Syltan:

skriven

Skitsnygg tapet, verkligen!

Och golvet blir hur bra som helst!

Och lite pigga röda klickar livar upp det hela i en samstämd harmoni...

Cool radio! :-)

8 Libby:

skriven

Alla: Vilken tur för mig att ni gillar tapeten!

Benny: Just det, jag säger att det är vinyl, det låter bättre, haha.

Tapeten är alltså inte handtryckt, utan originalrullar från 1950-talet. Sådana som Birgit dammsugit landet på, gud vilken kulturskatt hon har - jag ville ha varenda gammal tapet jag såg. Tänk att de ser helt nya ut när de är uppe fast rullarna såg fransade och gulnade ut. Underbart. Din förklaring låter ungefär som det målaren sa, att det blev en enda smet...

9 tant Annika:

skriven

Tapeten är underbar! Och golvet passar väldigt bra till, men jag är ändå lite nyfiken på varför plast istället för linoleum? Fast på bild är plastmattan väldigt lik linoleum så den är ett gott val.

Tycker nog även att fondväggen passar bra till.

Ser fram emot slutresultatet.

10 Libby:

skriven

Tant Annika: Ja, det borde jag ju ha förklarat. Jo, ingen av linoleumproverna jag såg föll mig i smaken. Lyckades heller inte få tag i rejäla provbitar av linoleum. Och sist, men inte minst, när jag läste på litet bättre om linoleum så insåg jag att det är ett golv som bör vårdas. Polishas/vaxas/skötas. Sådant är jag för lat för, all form av städning är det värsta jag vet.

Och när sedan det här golvet såg så snyggt ut, ja då bestämde jag mig. Ska säga vinyl eller "novilon" istället för plast, låter bättre, haha.

Parkett såg för övrigt mest mesigt ut, när jag la ut ett större prov.

11 tant Annika:

skriven

Jag kommer ihåg mammas eviga gnidande och gnuggande av golven.Jag hade nog heller inte orkat med allt arbete som krävs för att hålla golvet vackert.

12 kicki:

skriven

Ja, brutalsnyggt blev det med tapeten, och mattan passar utmärkt!

Jag har förresten en pall som ser ut att vara kompis med din, men har lite mer 40tals-känsla i benen (http://kicki.kanske.net/?showimage=3102).



Och oh, dagens tips: Hela sommaren kan man beskåda en fantastisk plast-samling på stadsmuseet i norrköping: http://www.norrkoping.se/kultur-fritid/museer/stadsmuseum/utstallningar/

13 loppisfia:

skriven

Så fina! Dom där tapeterna hade vi vi våran hall när jag var liten och vi flyttade in i huset! Nu är det dock omtapetserat..

14 SaraMay:

skriven

ååh va fint det blir!!! Tapeten är grym ocg golvet är snyggt fast det inte är linoleum ;) hehe Kommer bli så bra!

15 Staffan H:

skriven

Tackar allra ödmjukast! Golvet du bestämt dig för blir mycket snyggt både till tapeten och till inredningen. Ett mycket bra val!

16 Anneli (alias Empire-Amelie):

skriven

Det gråa golvet blir jättefint!! Bättre än den mörkbruna du funderade på först, nu får tapeterna dominera istället (även om jag hade tyckt att vinrött golv vore tjusigt, men det blir faktiskt bättre med grått!). Apropå städning så är grått den bästa färgen! Gissa varför!



"Tegelväggen" (gillar inte ordet fondvägg) ser helt ok ut, få som sagt upp lite grejer på väggarna och möblera så kommer den säkert att smälta in och se hemtrevligt ut. Man kan inte bara ha grått hemma! Är det ungefär samma färg som du har här på din blogg (bakgrundsfärgen)?



I köket skulle du sen kunna ha ett rutigt golv i grått och vinrött, hur snyggt skulle inte det va!

17 Anneli (alias Empire-Amelie):

skriven

p.s vad som helst är bättre än det golv du har nu! den passar verkligen inte till tapeten.. gud vad kul det ska bli att komma hem till dig om några veckor och se slutresultatet!!



apropå golv.. vad sägs om nålfiltsheltäckningsmatta? sån är jag uppvuxen med (syltan och jag), den var grön och hemsk, annars kan jag gilla heltäckningsmatta i något rum, men nålfiltsmatta går bort! särskilt de som försöker se ut som en gräsmatta

18 Libby:

skriven

Anneli: Djupt vinrött HADE varit allra snyggast, men då hade vi börjat hamna i "Utställningen om 1950-talet" och jag vill ju hålla mig på rätt sida om gränsen Ett hem att bo i och En utställning om 50-talet. När golvet är lagt vill jag ha dig som smakråd om möbleringen. Väggen är för ljus, färgen för oren (tänk bär i mjölk). Jag ville ha den i samma nyans som kudden ungefär. Men som sagt, den ska få en chans.

19 Anneli (alias Empire-Amelie):

skriven

Bär i mjölk är trist. Måla om väggen i djupt vinrött istället! Det skulle jag har gjort!! Passar till tapeter OCH grått golv. Jag kommer gärna som smakråd! Du vet bäst, men man behöver någon att "bolla" idéer med. Jag har ju redan avrått dig från en vit fondvägg så det får väl räcka ;-)

20 Anneli (alias Empire-Amelie):

skriven

Gå in och kolla på simon och tomas heminredningsblogg! Inlägget från 5/6 kallad ugly friday; om en nyrik snubbe som gillar GULD, så långt från 50-talet man kan komma. Verkligen vidrigt fult!

http://simontomas.blog.mtgnewmedia.se/



Plastgolv duger! Jag själv ser inte skillnaden mellan linoleum och plast. Jag hade gissat att det var ungefär samma. Olja och kemikalier i olika doser.

21 Anders:

skriven

Golvet blir ett väldigt värdigt komplement till tapeten! Jättesnyggt!

22 kicki:

skriven

Nålfiltsmatta måste vara ett påfund av djävulen! Snacka om brännsår jag har fått av såna under uppväxten, när man for omkring och lekte på såna... huu!

23 Staffan H:

skriven

En tegelvägg, antingen äkta eller i form av mönster på en tapet, var något man mycket väl kunde ha på femtiotalet. Enda nackdelen är att teglets röda färg kan vara svår ihop med annat. Dock passar den bra till decenniets teakmöbler, men så var det resten också.



Gillar du inte väggen, så ta hem olika färgprover på de nyanser du anser vara tänkbara och kolla hur de tar sig ut med resten och under olika ljusförhållanden.



Förresten, alla röda färger var inte klarröda på 50-talet (de nyanserna kan inte längre framställas för textilier), det fanns dragning åt tegel och kanel också.



Det där med att välja färger är inte alltid lätt och ett effektivt sätt att få förr eller senare få ett frispel.

24 Libby:

skriven

Kicki: Ja, bara namnet. "Nålfiltsmatta". Nej, usch.

Staffan: Jo, tanken var tegelröd, men jag tog fel nyans... När golvet är lagt ska jag ställa sekretären mot väggen och se om den passar med väggen. Annars ommålning (suck).

25 Ebba:

skriven

jättefina tapeter och saker. men jag tycker verkligen inte att du ska tävka över det vackra trägolvet med ett grått golv.

26 Libby:

skriven

Ebba: Det vackra trägolvet är ett riktigt plastigt plastgolv, men det kanske inte framgår av bilderna.

Kommentera här: