1950-talets värsta trafikfaror


Det här inlägget tillägnar jag bloggarna Larsson och GrandPrix63.
Bilderna kommer från 1959 års upplaga av  "Tekniken i dag", Teknikens världs årsbok.


Det handlar om repetitionskurs i parkerings- och underhållsteknik.
Ordet "lapplisa" har redan dykt upp i svenskan, ser vi på näst sista raden
på vänster sida.


"Hur många gånger ställer inte folk ifrån sig en bil på backkrönet? .... Man är ute och åker
med familjen och hittar den där absolut perfekta utsikten och säkert som amen i kyrkan
är man just då på ett backkrön."
("Säkert som amen i kyrkan" - ett talesätt jag inte hört på decennier. Har Ni?)


En felparkerad folkabuss, eller en dam i shorts - och vips så händer det.
Ni får se upp i sommartrafiken, Larsson och GrandPrix63!


Flygande inspektion! Hur är det med dödgången i ratten?
Polisbilen, vad är det för märke och modell? "Saabmannen" svarar på den frågan
i en kommentar.

Kom också ihåg att damma av bilkudden och plastliljekonvaljerna i den lilla vasen
på instrumentbrädan!
1 Saabmannen:

skriven

Polisbilen är en amerikansk Ford från 51.

Att det är en 51:a ser man på att den har två små "glober" i grillen, 49-50 hade de en stor i mitten och 52 kom en ny modell.

Modellen hette iaf som sedan "custom", men det här är ju en "hågis" så den kanske har något fint tillnamn.

Kan vara "countryman" eller nå liknande.

Härliga bilder och jag skulle inte ha något emot att bli stoppad av det där ekipaget med bilinspektörer.

2 tusse:

skriven

Dödgång i ratten hade jag på DKW innan den fick nya vulkollanbussningar (smaka på ordet!). Sedan behövde jag inte vara rädd för att polisen skulle komma flygande i sin träkläddda herrgårdsvagn!

3 åsa:

skriven

finaste bloggen på mycket länge..Jag stannade LÄNGE och fyllde av inspiration..Återkommer så klart

4 Libby:

skriven

Saabmannen: Tackar för upplysningen!

Tusse: Man lär sig nya ord varje dag!

Åsa: Tack! Och välkommen åter!

5 Larsson:

skriven

Polisbilen är mycket riktigt en Ford Country Squire 1951!http://blog.modernmechanix.com/mags/qf/c/PopularScience/9-1950/lrgfordcountry_squire.jpg

6 Mimi:

skriven

Härliga inlägg. Har läst bakåt, vi hade studentfest för dottern med allt vad städning och bakning innebär, så tiden räckte inte tillför att kolla inlägg! Linoleum-mattor hade vi också, de sista flög ut på åttiotalet! Minns ännu lukten av dem faktiskt!!

7 Libby:

skriven

Larsson: Visste att du inte skulle göra mig besviken.

Mimi: Skönt att se att du är "tillbaka". Har tittat in på din blogg då och då, längtar efter nya inlägg!

8 grandprix63:

skriven

Med stolthet i bröstet tackar jag för denna tillägnan. Jag kommer givetvis att sno några bilder att visa och "skryta" med på min sida.



Tack Libby!

9 Libby:

skriven

GrandPrix63: Skryt på!

10 Syltan:

skriven

Från Saabmannens fru: Jösses, vad du kan! Jag trodde att du bara kunde ALLT om gamla Saabisar!

Och gamla Europeiska bilar förstås...specielt om de andas 70-tal... lite nykär sådär

11 Benny:

skriven

Hahaha...man blir glad av att se dessa "naiva" bilder med ett klart och koncist budskap...det känns som att titta på en gammal film och se en studiomiljö i bakrutan på bilen som åker!

Kommentera här: