Bara några fina skyltar


Alla städer borde ha en järnvägsgrill, med en skylt som lyser upp i mörkret. Här är vi
utanför Östra station i Stockholm. Därifrån utgår Roslagsbanan, som en gång täckte hela
Roslagen med sitt nät. Djursholms Ösby och Rimbo var två viktiga järnvägsknutar. Någon
gång framöver ska jag ta med er på k-spaning i Rimbo.

Odengatan, Sthlm. Ingen skoaffär finns här längre, men skylten är kvar.

 
Och skyltskåpen också, två stycken. Det andra
har texten Tofflor. Skyltskåpen är putsade så
att fasaderna på andra sifan gatan kan spegla sig.


Vasagatan, Sthlm. Ett av hotellen kring Centralen.
'

Samma struktur som hotellskylten. Wärdshuset/Hotel i versala sanseriffer
(bokstäver utan "fötter"), själva namnet i "skrivstil" med extrasnirklig första bokstav.
Behöver jag säga att jag älskar det?


Sturegatan, Sundbyberg. I före detta biografen Bristol
dansas det numera tango.


Ett stenkast därifrån ligger Café Boulevard,
eller "Boullan". Kan rekommenderas å det varmaste.
Tyvärr ingen gammal inredning, men jättegott bröd
och betydligt billigare än på fiken inne i stan.

Jag vill ännu en gång puffa för sidan Svenska neonskyltar. Där hittar du
neonskyltar från varenda stad och håla i hela Sverige. Man kan sitta
och titta hur länge som helst!

1 Stina:

skriven

Underbara skyltar. Tack för tipset om "Svenska Neonskyltar". Härlig sida!

2 Malin:

skriven

Åhh... nu längtar jag efter varmare väder så att man kan flanera på stan och spana efter skyltar. :)

3 Denise:

skriven

Hejsan! Jag hittade till din sida i jakt på lite 50-tals frisyrer och såg att du verkar ha lite av varje, det är inte så att du har lite kort med personer där frisyrerna synd? /Denise

4 Lily Mae:

skriven

Bara älskar din blogg !!

5 Libby:

skriven

Kul att ni liksom jag gillar skyltar.

Denise: Har inga bra bilder på frisyrer på bloggen. Ska ta ett svep i damtidningar från 1950-talet någon dag framöver och se vad jag kan hitta att lägga ut.

Kommentera här: