Här har jag bott - 1950-talsmässigt



Min första egna lya var ett rum med egen ingång på Örnstigen i Näsby Park. Kokskåp, toa
utan dusch (fick åka till jobbet och duscha), gamla tapeter men låg hyra. Häromveckan åkte
jag dit för att se om jag kände igen mig...


Jo, mer eller mindre. Men björnskulpturen hade jag glömt. Det var roligt
att återse Örnstigen efter nästan 30 år. Livet lekte när jag bodde här, i en
1950-talskåk såklart!


Men... var är telefonkiosken? Den stod till höger om livsmedelsbutiken som
säkert slog igen för bra många år sedan. Jag minns att jag stod i kiosken
och ringde en del. För detta var på den tiden då det kunde ta veckor innan
Televerket installerade telefon.
 Eller... hade jag någonsin telefon där i rummet?


Jag tillbringade första hälften av 1990-talet i Östergötland. Först i en charmig
vindsvåning i ett 1930-talshus på Bergslagsgatan i Norrköping. Sedan fick jag,
efter bara ett halvår i kö, en nyrenoverad etta i det här huset från 1962 i Åbylund
i Linköping.
Artikeln är från Östgöta Correspondenten. Skribenten Christofer Nöring gläds
åt att de tre höghusen i Åbylund vid renoveringen fått behålla sina originella
balkongräcken i smidesjärn och att fönster och balkonger fått ny färg,
i originalfärgerna gult, rött, grönt och turkost:
"Återigen lyser det av det tidiga sextiotalets höjdsträvande framtidsto
om de tre husen."
Tyvärr tog jag inga kort på min lägenhet, den jag tyckt mest om av alla jag bott i.
Men renoveringen var varsam även på insidan. Köksinredningen hade bevarats
om jag minns rätt, likaså garderoberna och skåpen i hallen. 


Här bodde jag innan jag flyttade till min nuvarande lägenhet. Ett riktigt
1950-talshus med PORT och räcke i järnsmide, och en liten lekplats utanför.
Lägenheten var också fin, men för stor för mig.


Porten! Huset fyller 60 år nästa år.


Till sist ett minne från mitten av 1980-talet, några år efter
Örsntigen. Då bodde jag på Valhallavägen, Sthlm, på 18 kvadrat.
Litet rum, minibadrum och ett pentrysom snarare var en garderob
med köksskåp, kyl och spis. En person fick plats i "pentryt", framför spisen,
som var av den här modellen (plåtad i kaféfönster i Råsunda).
Men kul hade jag där också.

Kommer du ihåg hur det ser ut där du bott?
Ta en "walk down Memory lane" någon dag, till adresser
där du trivdes och hade kul!


1 Monet:

skriven

Wow, har du bott på Örnstigen?? Det var/är ju nästgårds med de flesta av mina Täbyboenden, Tibblevägen, Näsbygård och Djursholmsvägen vid Näsby slott.



På Örnstigen har vi en god vän som har bott där i hundra år och där har vi ofta varit. Mycket trevligt område. Men husen är radonhus hörde vi så sådär särskilt nyttiga att bo i är de kanske inte?

2 mimi:

skriven

Visst har man ju i minnet alla ställen man bott på, endel mer lyckade än andra. Roligt att se, tänk att du glömt björnstatyn!

3 Sara:

skriven

Trevligt inlägg! Jag har också bott i Linköping. Mellan 2002 och 2008 bodde jag först i Ryd, sedan i Gottfridsberg.

4 CN:

skriven

Björnskulpturen - kan den vara av Anders Jönsson? Tycker mig ha sett den både här och vara, med eller utan unge.

Intressant med gamla ÖC-artiklar som flyter upp då och då ;-)

5 Libby:

skriven

CN: Jag kollade runt björnen, men det fanns ingen platta med konstnärsnamn och skulpturnamn. Det slarvas litet med det här och var. Illa.

Ja, gamla ÖC-artiklar ska inte underskattas!

6 Karro:

skriven

Nämen, har du bott på Örnstigen.. Där bor ju jag!:) Hittade inlägget när jag googlade runt om en annan grej. :) Roligt!

7 Libby:

skriven

Karro: Grattis till att bo på ett trevligt ställe!

Kommentera här: