I huvudrollen: Restaurang Strömmen

Här ska jag tillbringa en eftermiddag framöver, tänkte jag.  Stadsmuseets utställning
"I huvudrollen: Stockholm"  bjuder på filmsekvenser från Stockholm från svunna decennier.
Och det är gratis. Men - i dag ska vi vända oss om och titta in på restaurangen som ligger ett
stenkast från Stadsmuseet, mitt på Slussen.


När jag läste DN-fotografen och Stockholmkännarens Lars Epsteins blogg
 fick jag veta att restaurang Strömmen stänger i morgon söndag. Jag hade bara
besökt Strömmen två gånger tidigare, på 1980- och 1990-talen, och mindes inte
riktigt hur det såg ut därinne. Läge alltså att kolla in stället, som öppnade 1954, 
och friska upp minnet - det kanske var sista chansen.


Nu går vi in!


Jag drog med mig Empire-Amelie. Vi kom till Strömmen tidig eftermiddag, vi satte oss
längst in i lokalen och studerade den och de andra gästerna. Hög medelålder, hög stammisfaktor.
Flera gäster gav intryck av att ha levt ett liv inte enbart dansat på rosor, några av att ha jobbat
på DN:s kulturredaktion sedan 1968.


Okej att vara litet dimmig. Utsikten över vattnet måste vara Stockholms bästa,
bortsett från Gondolen nästgårds. Men då snackar vi en annan prisklass, som
Epstein påpekar. Utsikten över borden bestod denna eftermiddag till övervägande
del av ensam gäst, en flaska öl, ett glas.
E-A och jag erfor ett lugn på Strömmen. Det kändes som om man
precis som i reklamen fick vara sig själv för en stund, vad än "sig själv" innebar.
Det låg ett lätt os över lokalen, vi blev förtjust nostalgiska, så har det inte doftat ute
på lokal sedan rökförbudet kom, och knappt ens innan dess på många år.


Restaurangen uppfördes alltså 1954, från början hette den
Röda restaurangen, eftersom fasaden hade röda emaljskivor
där det nu är blå plastskivor (se exteriörbilden ovan).
Mycket 1950-tal hittade vi inte i inredningen.
Men slitna detaljer från alla decennier därefter.
Kryddhyllan har ju varit med ett tag.


Men titta! En barnstol i hörnet bredvid damtoaletten
måste vara Strömmens äldsta föremål. Till och med äldre
än 1950-tal, kanske - har vi någon barnstolsantikexpert
bland Femtiotalsjaktens läsare? Och var hamnar
stolen nu...


... när stället med bästa utsikten och Stockholms sista (?) osdis stänger. Vad som exakt
ska hända med Slussen är ju inte klart. Så - öppnas det en ny restaurang här? Eller kommer lokalen
att stå tom? Femtiotalsjakten lovar att bevaka utvecklingen.
Vi hörde en stammisfarbror berätta för en annan att "på söndag blir det gravöl, då blir det fullt".
I morgon, den 29 mars, alltså.
Läs mer om Strömmen och se bilder ur andra vinklar på Epsteins blogg.

1 Anneli:

skriven

Det luktade lite "London" på detta hak. Blir nostalgisk, tänker på när jag bodde några veckor 1980 på YWCA (den kvinnliga motsvarigheten till YMCA) vid Tottenham Court road. Samma lätta mögeldoft och stekos. Slitna ytor och halvsunkig mat. Hoppas Strömmen får vara kvar och att det inte blir ett chict nyrenoverad ställe där ölen kostar lika mycket som en biobiljett.



2 ab:

skriven

Vilka nyheter! Lite tråkigt. Här har jag inte ätit ofta, men det har hänt då och då under åren. Jag var nio år när den öppnade och är sextiotre när den stänger - det är faktiskt inte dåligt för en krog att nå en så vördsnadsvärd ålder, när man tänker efter.

3 mimi:

skriven

Tur att du visar upp stället på din blogg, det är så synd att såna där gamla ställen stängs.

4 Staffan H:

skriven

Aj, aj, aj! Jag får lite ont i hjärtat när ett sådant ställe stänger och Stockholms restaurangutbud blir alltmer likformigt.



De röda emaljplattorna fasaden hade en gång i världen måste jag rimligen ha sett ett antal gånger, men dem minns jag tyvärr inte. Alltid lika spännande och intressanta berättelser och inlägg här!

5 Anneli:

skriven

Ja hela Slussen kommer att försvinna om några år! Slussen är inte vacker men det är Stockholm för mig! Och Slottet håller ju på att vittra sönder sägs det. Man kan ju hoppas att man river det också! Nä skoja bara!! Knugen måste ju ha någonstans att bo! Jag är glad att jag fick besöka Strömmen de sista dagarna. Det är nästan så att man har lust att gå på gravöl, bara för att se vilka som kommer. Säkerligen inte kungen även om han bor nära.

6 randiga tråden:

skriven

Här har jag suttit många gånger, samt passerat utanför hela min barndom, ungdom och vuxna liv.

7 Anders:

skriven

Tråkigt att Strömmen stänger. Enligt uppgift gjordes en TV-inspelning i restaurangen igår fredag 31/10. Någon som vet var man kan se klippet?

Svar: Vet ej. Det låter ju som ABC?
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: