Nordisk lördagsblandning


Ibland står det inte Gefle, Rörstrand eller Gustavsberg under porslinet
i butiken utan Egersund, Arabia eller Rögild. Det är kul varje gång man hittar
något nordiskt, tycker jag. Här en kanna från norska Egersund fajansefabrikk.
Jag såg den hos Antikboden i Västertorp, som också haft koppar i samma servis.


Från Stavangerflint var min barndoms teservis.
Jag fick överta den, köpte till litet delar på loppis,
insåg så plötsligt i höstas att vår gamla servis 
också säljs i antikaffärer. Vår gamla servis!
Ser nu på den med andra ögon. det blir ju så.


Norskt loppisfynd!  "Cathrineholm" står det på insidan av lockets handtag.
Norsk fabrik där Grete Prytz Kittelsen formgav vackert husgeråd, bland annat
kastrullen Lotus. Här kan du se en dansk Cathrineholmsfantasts bilder.
Jag försökte sälja Lotus på Blocket, eftersom den är litet för mycket 1960-tal
och litet för grön för mitt kök. Men de som nappade bodde alla i Värmland,
och jag orkade inte packa och posta och fixa för en ganska liten förtjänst. 
Men lärde mig alltså att Cathrineholm förmodligen är hetare närmare norska
gränsen, viket verkar rimligt. Har bara sett ytterligare en kastrull, det var i Bergslagen
i somras.


Skålen har etikett  Røgild Made in Danmark. Jag lyckas bara googla
fram en keramiker som heter Marianne Røgild, men grejerna jag ser hos henne
känns inte som släktingar till den här skålen. ´


Etiketten.


En dansk till, från Søholm. Förutom kryddburkar
har jag sett något fat eller skål från Søholm.
Skånska bloggläsare - vad kan ni berätta om Røgild och Søholm?
Ser ni grejer därifrån i butiker och på loppisar?
Och värmlänningar - har ni en massa Cathrineholm hemma i skåpen?


Kannan med den söta kossan är från finska Arabia. Syltan, vars hem ni fått
titta in i här och här, är stolt ägare. Arabia ser man ju rätt ofta på loppisar och i butiker.
Men norska och danska grejer är inte lika vanligt förekommande, i alla fall
inte i Stockholmstrakten.

Och jag vill gärna lära mig mer om nordiskt porslin, vill inte ni? Vad heter
Norges motsvarighet till Gustavsberg? Vilka är/var Danmarks Stig Lindberg
och Marianne Westman? Arabias hetaste 1950-talsserviser? Och Arabias
inhemska konkurrenter, vilka var det? Island, vad har/hade de för porslinur?
Hallå, antiktidskriftsredaktörer! 
 "Vi serverar dig Norden  - 10 sidor porslinsguide"
- där har ni mitt önskereportage.


Till sist, ett par svenska bidrag i dagens mix. Kopp med fat och assiett
från Hackefors, Linköping. Hittills har allt jag sett från Hackefors varit väldigt rart.
Det får bli en loppisresa till Östergötland i sommar!


Blommor från Bromma! Jo, Bromma Sweden stod det
under de här små karotterna, som fanns hos Myrorna
på Adolf Fredriks kyrkogata, Sthlm.
Ganska fint skick, och för några tior styck bara.
Jag hade aldrig sett någon Brommakeramik tidigare, men
hittade såklart företaget i "Svensk keramk under 1900-talet".
Det startade i Blackeberg, Bromma, 1949, av Helge Grimstig,
tidigare anställd vid Upsala-Ekeby.
Där stannar vi i dag, det känns bra att sluta med en UE-referens.
1 Dödergök:

skriven

Hej!

Jag ville bara säga att jag älskar din blogg, jag lär mig något nytt varje gång jag går in här. Jag älskar också många saker från 50-talet men jag är inte lika påläst och det är lika roligt varje gång att få lite mer av historien bakom allt som jag bara tycker är fint.

2 Libby:

skriven

Dödergök: Tack, snälla. Så började det för mig också, att jag bara tyckte att "det är fint med gamla saker". Men så började jag utforska just 1950-talet mer aktivt, och tänkte att det kan väl vara kul för andra om jag delar med mig av det jag lär mig. Nu följer jag själv några bloggar där man lär sig saker, till exempel favoriten Porslinsbloggen.

Ska nu ta en sväng förbi din blogg!

3 Ebba:

skriven

Underbara ting! Jag kan bara hålla med om vad Dödergök säger, så kul att lära sig mer :) Kastrullen lotus är min favorit. Den skulle nog vara fin bredvid dessa assietter, som jag kom på att jag hade hemma i skåpet och ville visa, då de är från 50-talet och riktigt läckra, tycker jag.

http://karibor.dreamhosters.com/annat/livejournal/ovrigtuppladdat/assietter/

4 Libby:

skriven

Ruskigt snygga assietter på din sida.

5 ella:

skriven

den gröna kastrullen är ju helt magnifik! om jag vore rik hade jag köpt den av dig på momangen.

6 Mimi Wallenius:

skriven

Kan lite hjälpa dej med Finlandsbiten. För det första så har vi egentligen inga konkurrenter till Arabia. Men där har rymmats med många formgivare genom tiderna! Kanske femtiotalets absolut hetaste servis av arabia var Kilta av Kaj Franck. Den producerades 1953-75.

De som jag idag upplever som de snyggaste och häftigaste serviserna är Tapio Wirkkalas serviser gjorda för Rosenthal (Thomas) i Tyskland. Kolla in www.brummerhome.com där finns många av dem avbildade. Fick just igår själv nys om den hemsidan!

Hälsningar ifrån Mimi hemmahörande i Åbo!

7 Libby:

skriven

Ella: Du får väl ge ett bud!

Mimi: Tack för litet fakta om Finland! Och det kommer ett litet inslag senare i veckan med en servis producerad för Finland, av svenskt företag.

Du har en intressant blogg, kul med antikmässa i Helsingfors och annat. Kolla Mimis blogg, ni andra!

8 E.:

skriven

Åhhhh, har du kvar den där gröna grytan!?!?!? Jag bor också i Värmland, men är inte härifrån, så det är inte därför jag gillar den, utan för att jag fullkomligt älskar 50-tal, GRÖNT och just sådana här grytor! Har grönt i hela mitt kök:-)



Fann din blogg när jag läste om Rurid Gramstad Oliver på nätet;-) Verkar vara en fantastisk blogg du skriver!!



Allt gott och titta gärna in hos mig:-)

/E.

9 Eli:

skriven

E: Jo, jag har kvar den gröna grytan. Började tycka bättre om den sedan, så nu är den inte till salu....

Kommentera här: