Plötsligt dyker Kerstin H-H upp överallt


I senaste numret av Antik & Auktion finns en artikel om Kerstin Hörlin-Holmquist,
som bland annat formgav stolar och fåtöljer i NK:s Trivaserie på 1950-talet.
Jag hade dålig koll på henne, men insåg att jag faktiskt haft bild på en
Hörlin-Holmquist-fåtölj på bloggen. Onkel Adam (bilden) träffade
Empire-Amelie och jag på under en antikrunda på Söder i höstas. 


Antik & Auktion nummer 4/2009, i handeln just nu. Uppe till vänster
bekantingen Onkel Adam, från "Paradis"-serien för NK Triva1958.
Till höger rottingfåtöljen Kraal från 1951.


Förra veckan tog jag en sväng förbi Svea Antik på Tuletorget i Sundbyberg.
Utanför stod den här korgfåtöljen, som enligt grabbarna på Svea ska vara
en Kerstin H-H. Nu har jag nästan googlat sönder internet på jakt efter den,
men kan inte hitta några andra Hörlin-Holmquist-korgmöbler än Stora och
Lilla Kraal. Överhuvudtaget finns det litet skrivet om KHH på nätet, hon
finns inte ens på Wikipedia
UPPDATERING: Kollade med de på Svea igen. Jo, det är en variant av Kraal.
.
Sedan bläddrar jag i en av böckerna jag köpte på bokrean, hittar Kerstin H-H
och hennes Kraal igen. Och eftersom synkronicitet är en pålitlig företeelse så räknar
jag med att snubbla över mer Kerstin Hörlin-Holmquist framöver.



1 Ulrika:

skriven

Kolla på Ingelmarks Antik & Design. Det är ett auktionshus som har auktion den 28 mars. Där finns flera av Kerstin H-H:s möbler. Kul blogg, jag måste genast skapa en länk hit. Jag hittade hit via Mimis antikviteter och andra aktualiteter/Ulrika

2 mimi:

skriven

Visst är det ju ofta så att ju mer medveten man är om saker, så desto oftare börjar man snubbla över dem. Kanapéen i nedre hörnet av tidningen är ju helt fenomenal!

3 Libby:

skriven

Ulrika: Ingelmarks har jag av någon anledning inte kollat på förr. Tack för tipset! Fina Adam och Eva hade de.

4 Syltan:

skriven

Äntligen fick jag ett namn på den företeelsen!

Agatha Christie har skrivit att det brukar dyka upp tre åt gången, alltså så har du en gång kvar att just den stolen dyker upp i ett annat sammanhang!:-)

Själv läste jag om ett speciellt uttryck i en damtidning hos tandläkaren i går och sen på TV igår, så dök ordet upp igen! Fantastiskt!

5 Staffan H:

skriven

Tack - nu vet jag vem som hade formgivit en fåtölj vi hade hemma (den längst ner på vänstra uppslaget). Grönt tyg, som iofs var modernt då, hade den inte utan var klädd i ett gråsvart tyg som stacks lite. Fåtöljen fick ett långt liv och kläddes långt senare om i ett solgult tyg. Vid en flytt var emellertid dess öde beseglat - den fick tyvärr inte längre plats hos någon och slängdes därför. Det hugger fortfarande till lite när jag ser den på bild.

Kommentera här: