Femtiotalsjakten blir Sextiotalsjakten!


Nej, hörrni, nu har jag faktiskt tröttnat på 1950-talet. I dag, den 1 april, döper
jag om Femtiotalsjakten till Sextiotalsjakten och kommer att ägna bloggen helt
och hållet åt 1960-talet. För - vad har väl Capribyxor och skumgummiunderkjolar
att sätta emot en västklänning från 1967?


Och små balkonger med utskjut i all ära,  men 1960-talets kontorsbyggnader
med plattfasader är väl ändå tjusigare? Här Vasahuset på Vasagatan i Stockholm.
Det invigdes1961. Ursprungligen tänkt att härbärgera Morgon-Tidningen och
Aftontidningen (AT), men båda tidningarna las ner flera år innan Vasahuset
stod färdigt.


Förra veckans loppisfynd. Två vackra gröna saker,
1960-tal eller till och med 1970-tal.


Visst har vi tröttnat på Spisa Ribb? Visst vill vi ha gröna koppar
i glas istället? Även dessa gissningsvis 1960-tal, fanns
på Myrorna för någon vecka sedan.


Och istället för att köra 1950-tal med viss lutning åt sent 1940-tal blir det nu
mer sådant här rustikt sent 1960-tal med en glidning in på1970-talet.
Rörstrands teservis Sahara, det andra fyndet förra veckan.
Ja, nu ska femtiotalet ut!  Kanske, kanske blir det - som en motreaktion till String,
strutlampor och träportar - till och med litet 80-talistiskt mönstrade aprikosfärgade
soffgrupper här på bloggen?
Fortsättning följer på detta inlägg senare i dag, missa inte!!!

UPPDATERING:
Ja, visst är detta ett aprilskämt.
1 mimi:

skriven

Ha ha, jag tror du aprilskämtar! Inte skulle du överge femtiotalet, lika lite som jag skulle lämna min jugendstil!

2 Anna-Karin iH:

skriven

Tror visst det är den 1:a april idag..;

3 betty lou:

skriven

gillar du boken? :D



Jag upptäckte att hon är med på andra årgångar också, om jag inte sett helt fel

4 Dödergök:

skriven

Ha ha April april... ;)

5 Helena:

skriven

Jag, som aldrig begriper mig på aprilskämt blev ju helt förskräckt!!! Min gräns går DEFINITIVT vid aprikosa 80-talsmöbler!!!!!! Blev riktigt lättad när jag såg andras kommentarer!!! Bra att det finns bloggare vars hjärnor är vakna även på morgonkvisten;-)

Kramar från en yrvaken Helena

6 Botilda:

skriven

April, april!

7 Staffan H:

skriven

Jag vet också vad det är för datum idag så mig lurar du inte!

8 Syltan:

skriven

I huset på Vasagatan åt mina föräldrar bröllopsmiddag! Det var en tjusig restaurang på första våningen. 1962 var året!

DET är inte ett aprilskämt! :-)

9 Libby:

skriven

Sådana vakna läsare ni är! Ja, som ni ser i nästa inlägg, detta var ju ett aprilskämt. Men - jag tycker faktiskt rätt bra om de första åren på 1960-talet. Många byggnader som stod klara då, som Vasahuset och Stockholms snyggaste skyskrapa, Wennergren center, planerades ju under 1950-talet och äger en framtidsatmosfär. Kanske blir Sextiotalsjakten en egen kategori här på bloggen så småningom. Kanske.

Men västklänningen - den har ni sett för sista gången på den här bloggen. DET kan jag lova.

Kommentera här: