Willkommen im Puppenhaus!

I dag bjuder Femtiotalsjakten på en titt in i tyska dockskåp från 1950- och 1960-talen. Detta
görs med benäget tillstånd av Jörg Bohn, som driver ett dockskåpsmuseum på nätet,
Puppenhausmuseum.de
Stanna nu till och titta på alla detaljer i den första bilden, innan vi fortsätter. Tapeterna!
Lampan! Hennes klänning i gult och grått!


"Om jag måste bestämma mig för ett älsklingshus från 1950-talet faller valet med stor sannolikhet
på Haus Constanza från träleksaksfabriken Grünhainichen i Erzgebirge",
skriver Bohn. Högsta lekbarhet förenat med ytterst lyckad design, tycker han.
"Huset bjuder på ständigt nya överraskningar, ur alla olika perspektiv". Visst är det så. Rummet
snett bakom det fantastiska parasollet är det ni såg på första bilden.


Kanske är det fru Constanza själv vid det söta sminkbordet?


Bohn beskriver hur dockskåpsvärldens mikrokosmos avspeglar "das
Wirtschaftswunder", det tyska undret. Uttrycket syftar som ni vet på hur Västtyskland
ofattbart snabbt byggde upp landet efter andra världskriget och återhämtade sig ekonomiskt.
Ironiskt nog tillverkades många av de supermoderna dockskåpen i DDR, för export.
Som skåpet Haus Kathrin med detta ljusa vackra vardagsrum. Kathrin är liksom Haus
Constanza tillverkat på VEB Holzspielfabrik Grünhainichen, 1962.


Kathrin bär en likadan mössa som
min mamma hade vid den här tiden.

 
Åååh, dockskåpsmuseet har så många fina bilder. Skåpet
med syskrinen och den turkosa strömbrytaren är från 1947/48.


Nu snackar vi ädelfemtiotal, nicht wahr? Återigen DDR-företaget Grünhainichen. Omkring 1955.

Absolut min favorit.


Här rockas det!  "You ain´t nothing but a hound dog?" Han bär jeans, den
nya modebyxan. Hon dricker Coca-Cola. Huset heter Haus Helga, tillverkaren
Holzspielwarenfabrik Albin Schönherr, Niederlauterstein / Erzgebirge.

Flugsvampslampan är 12cm hög. Bohn:
"En av de mer kuriösa men samtidigt
formskönaste dockskåpsminiatyrerna."
Han har plåtat den på ett tyg med
typiskt femtiotalsmönster.
Åhhh igen, så snyggt.



Du går in på dockskåpsmuseet på egen risk. Jag blev kvar i timmar - flera gånger.
Man fastnar, det är så oerhört gulligt och snyggt och - alldeles, alldeles underbart.
Bara de här hallmöblerna är värt besöket.

Här får ni sextiotalsfantaster avslutningsvis en härlig tablå från sent 1960-tal.
Dockskåpsmuseets fokus ligger på 1950-70-tal. Alla dockskåp och möbler är original.
Och förutom dockskåpen med dockor, möbler, inredningsdetaljer hittar du andra
leksaker, skivalbum, tidningsomslag, tyger och så vidare och så vidare.
1 Moster Mjölgumpa:

skriven

Den där sidan har jag ägnat åtskillig tid åt. Många underbara hus finns det. Akta dig för dockskåpsträsket, det är farligt. Själv sitter jag fast där!

2 Monet:

skriven

Och hundrasen på modet verkar vara PUDEL. Såg minst en vit och en svart, lite större än min Anfader, ja JÄTTESTORA var dom i de små söta husen.



Väldigt kul bilder!

3 Libby:

skriven

Moster Mjölgumpa: Jag vet att dockskåp är ett farligt knark, jag har sett glansen i ögonen hos dem som är beroende. Och ni skyller alltid på en femåring när ni köper er ruinerade på möbler och tillbehör.

4 Libby:

skriven

Monet: Jag visste att du skulle kommentera det, haha. Jag såg någonstans, osäker på om det var på museisidan, att den svarta pudeln skulle vara en Steiff. NÄSTAN lika fint som en Anfader.

5 Åsa:

skriven

Var det verkligen nödvändigt att tipsa om detta? Du vet ju att jag är på väg ner i detta träsk, med en 4-årig dotter att skylla på och ett helt oinrett, gammalt fint Dockebo i min ägo! Suck, nu är man väl fast på riktigt... Men vilka fantastiska dockskåpsmöbler!

6 Annelis syrra:

skriven

Håller med Åsa, var detta verkligen nödvändigt??

Jag kan inte låta bli att undra hur många norrmän som besöker "puppenhausmuseum"... för det vet väl alla att puppe(r) betyder... tuttar på norska, tihii

7 Libby:

skriven

Åsa och Annelis syrra: Se det så här. Om ni hänger på Puppenhausmuseum istället för loppisar så blir ert missbruk av en oskyldigare art - och billigare!

Tack för språkkursen, Syltan. Så har man då lärt sig något i dag också!

8 Ebba:

skriven

Åh vilka underbara hus! Jag har inte fastnat i träsket ännu, men skulle kunna tänka mig en miniatyr av nån möbel som liknar en man har själv, att ställa uppepå eller något... Allt blir så puttinuttigt i den där storleken, och formerna liksom extra fina på något sätt.

9 Sara:

skriven

Åh, vad fint! Hittills har jag inte alls intresserat mig för dockhus men dessa var ju fantastiskt fina. Bäst jag passar mig för dockhusträsket. Flugsvampslampan är underbar, den skulle jag vilja ha hemma i full size.

10 Elisabeth:

skriven

Nämen titta du har ju redan bloggat om den här siten. Sitter här och plöjer igenom dina inlägg. Värsta bästa kvällslitteraturen.

Kommentera här: