Åhhh, Rondo!


Låt mig presentera: Vår nya vardagsservis på landet! Rondo är namnet, Gefle förstås, 
upphovskvinna Berit Ternell. Jag har haft ett gott öga till Rondo sedan i mellandagarna,
då jag köpte en assiett som snabbt blev ett omtyckt ostfat på landet.
Så fick jag syn på de här 21 servisdelarna, i loppisbutik i Sundbyberg, häromdagen.
650 pix. Jag tycker att de är värda det. Fint skick - nyblänk och knappt några knivmärken.


Här har vi mellandagsfatet på julduk tillsammans med en
melamintillbringare från SM-plast. Den blå Rondo tillverkades
mellan 1958 och 1962. Enligt boken "Gefle Porslinsfabrik
- Vardagsporslin med färgglädje och stil" gjordes Rondo
också i gröngul och grå dekor.


Ja, Rondo är ett riktigt 50-talsnamn. Så heter
till exempel rubriktypsnittet på bloggens visitkort.
Rondo är också ett gammalt biografnamn, och
Lisebergs restaurang Rotundan bytte 1956
namn till Rondo.

Jag är nyfiken - vilken servis/vilka serviser har du fastnat för?
1 Liina:

skriven

Emmaljunga tillverkade en modell som hette Rondo i början/mitten av 80talet.

http://www.familjeliv.se/hem/boothwalker/gallery/phpckx1pn.jpg



Förutom Milano från rörstrand gillar jag bland annat fyrkantiga tallrikar från Gefle (Gärna Sparta och såna med järnstaketskänsla). Här är några av mina tallrikar. Har dock samlat på mig ännu fler sen inlägget skrevs =)

http://lee-nah.blogspot.com/2009/02/mitt-porslin.html

2 Helena:

skriven

Rondo var jättefin! Roligt att komma över så många servisdelar på samma gång..... Det finns så mycket fint att välja mellan..... Jag har flera delar ur Tim och Sture från Rörstrand. Sture köpte jag från början för att jag tyckte att det var ett så himla häftigt namn på en dekor! Mon Amie drömmer jag om.... Adam är också fin... Har lite Adam-tallrikar men skulle gärna vilja ha fler! Märker att det ofta är porslin i blått som jag faller för!

Kram Helena

3 Betty Lou:

skriven

jag har 6 teve-fat och vill gärna ha mer!

4 Mira:

skriven

Fint! Jag har en eller annan rondo i gulgröngrå variant på landet. Där har jag också en favorit med små blad likasom på ena kanten. När jag kommer dit, ska jag kolla vad den heter...

5 Benny:

skriven

Ja visst är Rondo snygg! Synd att jag inte visste att du sparade på den, jag sålde precis en såskanna...



Det där med visitkort till bloggen är ju en lysande idé! Snygga var dom också måste jag säga! Kanske en idé för mig att efterapa...?

6 Libby:

skriven

Liina: Fin liten samling du har där på bloggen!

Milano är verkligen vacker, tidlös.

Helena: Sture dä eller d y? Kollade på http://www.svenskt-porslin.net, såg att et fanns en Sture från 1892 också, tycker nog den yngre är vassare...

Betty Lou: Teve är Helmer Ringström är lika med alltid bra!

Mira: Du får hemskt gärna visa den gulgröna Rondon, har inte sett den.

Benny: Ingen fara skedd. Jag använder sällan såskopp. Gör ni andra? Främst är jag nu ute efter uppläggningsfat och karotter (om det finns). Vet ett ställe där jag såg Rondofat för 40 och 50 kronor styck, tyckte att det var för dyrt, men kanske stod det någon större servisdel där också, ska kolla.

7 Syltan:

skriven

Åh, vad kul med så många delar!

Vi har (förstås, hehe) 4 djupa tillrikar, som vi brukar äta höstens alla äppelpajer på. MUMS! :-)

8 kicki:

skriven

Milano är jag uppvuxen med, så den ligger mig varmt om hjärtat. Men jag har snarast fastnat för den där lite fyrkantiga formen som många Gefle-tallrikar har, så jag har alla möjliga mönster i den formen. =)Just nu är nog Dorothy min favorit. Fyraåringen väljer helst Sparta och Opal, och ständiga assiett-favoriter är Vår och Stina. Sen vore det roligt att ha lite mer Mazetti än det ynka tefat jag har...



Oh, och så har jag nyligen "snott" en kompis barndomsmönster, Rörstrands Bimbo.

Jag VÄGRAR välja en favorit! :-D

9 Libby:

skriven

Kicki: Dorothy är finfin. Den intager jag min frukostomelett på var dag. Mazetti har jag sett ett par gånger i vinter, i Sundbyberg och på Upplandsgatan har jag för mig. Bimbo är oemotståndlig, jag har kopp, fat och en tallrik i den. Retroporslin är kul!

10 Benny:

skriven

Favoriter ja: Furuvik, samma modell som Dorothy, sen har vi Dorothy, Alladin och några fler udda i samma modell åxå. Annars har jag nyligen fått Bimbo-servisen i princip komplett, 12 delar av varje...mattallrik, stor assiett, liten assiett, djup tallrik, te- och kaffekoppar! Det finns dock många fler fina, håller med Kicki, svårt att välja...

11 anna:

skriven

Googlade Rondo eftersom den dök upp på en auktion jag var på igår, och så hamnade jag hos dig såklart :) Tyvärr stannade jag inte tills servisen ropades ut, men fin, det var den verkligen :)

Kommentera här: