Dags att sortera ut och sälja (helgtips)


I går kväll när vi åkte ut till landet såg jag skyltar om tre loppisar i dag. En flyttloppis,
en föreingslokalsloppis och en loppis på gård - på mindre än tre kilometer... Och i morgon
drar traktens närmaste bakluckeloppis i gång för säsongen.
Så det är hög tid att gå igenom det som köpts i vinter och se vad som ska säljas av.
Så att man får ihop en loppiskassa att köpa nya saker för. Fint kretslopp!
Felköp, vindsfynd, saker jag köpte för att de var roliga just då - här ser ni några av de grejer
som jag ska sälja på byloppis/bakluckeloppis.


Ett knippe bananer, sex Gabrielljusstakar (anemon tror jag de heter),
ett fiskhalster i oöppnad originalförpackning(gissningsvis 1980-tal),
en rulle sen 1970-talstapet.
Därute finns en köpare till det mesta - men vem köper vad?


Det roligaste med att själv sälja på loppis:
1)
Gissa vad personen som kommer gående mot ens bord kan tänkas
 vara intresserad av. Leka säljare, försöka anpassa säljstil efter person.
2) Arrangera om bordet allteftersom saker säljs (och kanske plocka
fram fler grejer). Pyssla och fixa, placera dragplåster så att de syns väl.
Lampan från 1970-talet, gissar jag, kommer att köpas av en 80-talist.
Eller vad tror ni?


Avdelning knep: Enkronaskorgar med saker
som sysselsätter barn så att deras föräldrar får
möjlighet att rota runt på bordet ett tag.


De här 80-talskopparna i plast (de är fyra)  tänkte jag sälja
för lika mycket som ett par Helmer RIngströmtallrikar kostar.
För alla ruggiga 1970-1990-talssaker på bilderna ska
naturligtvis finansiera inköp av sköna ting från 1950-talet.

Fler som planerar för loppis just nu? Hur gör ni?
1 Simon:

skriven

Gahh lampan hade jag köpt på en gång! Jag är en 90-talist ;)

2 Benny:

skriven

Jag tycker oxå den var snygg...får man det..? ;-) Det finns en del snygga plastsaker från 70-talet, jag har en bokserie som heter "Decorative Arts of...50s, 60s, 70s", 3 böcker, där hittar man mycket fint!



Annars tycker jag du gör rätt och rensar, jag har precis börjat göra samma sak, först lite på Tradera, sen mer på Tradera, sen loppis hemma, men det har jag ju sagt tidigare!

3 Libby:

skriven

Simon och Benny: Ja, ni får tycka att lampan är snygg. Jag tycker faktiskt nästan det själv. Men bara nästan. Och jag älskar att kolla in yngre retrobloggares 1970-talsorgier i äppelgröna storblommiga tyger, plastkaffeburkar med bruna hjärtan, orange plastlampor osv osv.

4 Syltan:

skriven

Jag gillar oxå lampan och jag är ju född på goa 60-talet... jag gillar även brickan med smörgåsbilder. och den söta plastkaffekoppen med blomman...

när är det loppis, sa du?

5 Libby:

skriven

Syltan: Datum för byloppisen oklart, skulle vara i maj, men nu blir det kanske den 6 juni. Återkommer!

Kommentera här: