Fina femtiotalsformer i Fagersta


På vår Bergslagsresa gjorde Femtiotalsmannen och jag ett snabbt nedslag i Fagersta.
Hittade en del 1950-tal. Den här nedlagda macken var Fagerstas snyggaste byggnad,
av dem vi hann se.

Numera håller ett byggföretag hus här, bra att macken inte står tom.


Jag googlar febrilt, men hittar ingen info om macken. Kanske någon av
Femtiotalets läsare har koll på dess historia?


Åker in i stan och hittar Vilhelminaparken med sin scen. Ser ni släktskapet
mellan scentaket och macktaket?


Parken har en stolskomposition i 50-talsfärger. 


Mjölkcentralen, Fruktcentralen och -  Elcentralen.
Pluspoäng till alla städer som har en centralenskylt kvar!


CitySalongen kanske är mer 1960-tal, men fin är den.


Till salu: En järnvägsstation. Fagersta Central ligger i Västanfors, Fagerstas södra
stadsdel. UPPDATERING: Västanfors station ritades av Folke Zettervall 1899. FZ ritade
även alla övriga stationer på bandelen Krylbo-Frövi i samma stil, meddelas i kommentar
till detta inlägg.
Nu är stationshuset, "anno 1899" som det brukar heta i mäklarannonserna, till salu.
Senast på torsdag, den 28 maj, ska du ha lämnat in anbud till Jernhusen för att kunna vara
med och slåss om kåken. Annons här.
Och mer om arkitekturen i Fagersta här.

Sista delen i "Bergslagsresan maj 2009" kommer på lördag. Då handlar det om
Nostalgibyn i Hosta, mellan Fellingsbro och Frövi.
1 grandprix63:

skriven

Om den nedlagda bensinstationen i Fagersta vet jag inte mer än att det var en BP-station.

2 Anonym:

skriven

Jag verkligen älskar stolarna i parken. Vilken fröjd för ögat! Sådana vill jag ha i min trädgård när jag flyttar till ett hus någon gång i framtiden.

3 pia therese:

skriven

på hembygdsgården i västanfors finns en handelsbod och på övervånigen är det inrett som ett 50-tals hem med kök,fylld med gamla orginalingredienser/kartonger,vardagsrum med möbler mm.

ibland är den översta (3:e) vånigen öppen som är en gamal teater,och där ligger damtidnigar att läsa,från 20-tal och frammåt,där kan ja sittar och bläddra i evigheter.



men det ja skulle skriva var att i "50-tals hemmet" finns en bok tryckt om fagersta 20-60-tal tror ja att det är. med fagerstas historia och massa fina bilder.

måste nog inköpa den själv tror jag.

ett tips,om du har vägarna förbi nå mer.

4 Libby:

skriven

Grandprix63: Låt mig veta om du skulle få reda på mer!

Pia Therese: Oj! Då måste det bli ett nytt Fagerstabesök framöver! Tack för upplysningen!

5 Mattias Källman:

skriven

Macken är den som ligger invid 68:an, på östra sidan, vid Brinellskolan va? Den har målats om en del sedan jag bodde där. Har inte varit mack på många år, när jag gick i plugget där i krokarna under tidigt 90-tal var det en kiosk med mediokert men svinbilligt utbud av lösgodis.

6 Lars Eric Bergman:

skriven

Mycket intressant på denna sida, men Västanfors station ritades faktiskt av Folke Zettervall 1899. Edelsvärd lämnade SJ 1895. FZ ritade även alla övriga stationer på bandelen Krylbo-Frövi i samma stil. Varför vet jag detta? Jo, jag återskapar för närvarande den sedan länge rivna stationen i Snyten i skala 1:87 från FZ:s originalritningar.

7 Libby:

skriven

Lars Eric: Tack för upplysningen! Har korrigerat i inlägget.

8 Lovi:

skriven

Macken brukade väl även vara gatukök tidigare har jag för mig? De coola kidsen skippade skolmaten i Fagerstahallen och käkade hamburgare där istället om jag minns rätt.

9 Jan Rynning:

skriven

Under åren 1956-1963 var min far Arne Rynning innehavare på BP Macken i Fagersta Macken byggdes troligen runt 1952-1954 och var min första arbetsplats
På den tiden bestod arbetet att tanka och serva kunderna
Hälsningar Jan Rynning

Svar: Intressant! Tack för din kommentar!/Eli
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: