Häng med in i garderoben


Hur ser det ut i Er garderob? I min är det rörigt, med gamla och nya galgar om vartannat.
Men jag fasar ut de moderna plastgalgarna en efter en. Ersätter med trägalgar med företagstryck.


Jag gillar ju trä, och varje sådan här galge bär på historia.
Allra mest letar jag efter galgar från gamla butiker
i Norrtälje och Stockholm. Ännu en sak att spana efter
på loppisarna i sommar!


Nå, hur ser det ut i Er garderob? Trägalgar - med eller utan tryck?
Sådana därmed lindade plastband i rött, rosa
och andra starka färger? Svarta eller röda i galon
med runda nitar (snyggt)?
1 Syltan:

skriven

Åh, vad fina de ser ut så där i en klump!

Jo, vi har ju massor sådana vackra skapelser i trä.

vi har även såna där plastbandade. Gjorde ett riktigt kap på en loppis för en stund sedan, köpte 5 st för en femma! :-)

Den gulligaste vi har i trä, texten lyder "Gossavdelningen NK" !! På den har vi hängt ett litet stilleben; barnpyjamas i härlig 50-talsanda, med bajslucka och allt. Buren av svärmor i slutet på 40-talet. (minns inte om du fotade den när du var här på hemma-hosreportage...)

2 Tusse:

skriven

Hurra! Galgar av trä finns det massor i Tusses garderob åtminstone för tyngre plagg som överrockar och ulstrar - men de randiga plastklädda sakerna är heller inte att leka med.

3 Libby:

skriven

Syltan: Jag missade Gossavdelningen NK när jag var hos er och plåtade. Nästa gång!

Tusse: Stilpoäng till dig för att du har ulstrar.

4 Carola:

skriven

Jag var på loppis i helgen och då var det en kille som sålde galgar för fem kr styck. Mestadels nya från Ikea men också några gamla. Två äldre damer kom fram och köpte alla gamla med tryck på eftersom de sa att värdet på dem skulle komma att stiga. Vet du något om det, ska man börja hamstra? ;-)

5 Benny:

skriven

Ja, jag älskar dom där i trä, skulle nog köpa såna med lindning med om jag hittade det...har bara sett dem på bild!

6 mimi:

skriven

Jätteroliga galgar, som kuriositet kan jag berätta att i Finlandssvenskan heter det allmänt byglar. Själv har jag bara ett par lite äldre, men inga så fina som dina!

7 Anonym:

skriven

Carola: Tvivlar på att galgar med tryck på är en klockren investering. Men antagligen är det som med allt annat, att galgar i fint skick från vissa kända butiker kan bli värda pengar.

Benny: Räkna med synkronicitet, nu när vi avhandlat galgar kommer du att hitta lindade inom några veckor.

Mimi: KUL att få lära sig finlandssvenska ord!

8 Libby:

skriven

Carola: Tvivlar på att galgar med tryck på är en klockren investering. Men antagligen är det som med allt annat, att galgar i fint skick från vissa kända butiker kan bli värda pengar.

Benny: Räkna med synkronicitet, nu när vi avhandlat galgar kommer du att hitta lindade inom några veckor.

Mimi: KUL att få lära sig finlandssvenska ord!

9 Åsas kompis:

skriven

På femtiotalet jobbade min mormor som ändringssömmerska, ett numera i stort sett utdött yrke, på Källéns päls, Lalanders herrekipering och Karla damekipering, alla i Luleå. Så ja, det finns en del fina galgar i min garderob.

10 Moster Mjölgumpa:

skriven

Jag har också ganska många gamla trä-klähängare, som jag älskar. Jag har även ett par klädda med plastband. Alla mina kommer från min farmor, mormor och min mamma.

11 h:

skriven

Såna har jag också - massvis av fina efter min farfar. Älskar när de är ingraverade med gamla butiksnamn och herrekiperingar med stadsnamn. Och i vackert slitet trä.

12 Tusse:

skriven

Ulstern offrades för några år sedan då sidenet (fodret) hängde i trasor. Men duffel har jag - precis som dixiesnubbarna nade på femtiotalet.

Tretorns Duffelboots ej, däremot.

13 florin:

skriven

Hos oss har vi nog inga galgar alls... Borde iofs ha men jag skulle absolut välja några lite annorlunda i alla fall. Har tom funderat på att göra egna...



Jag hittar ofta galgar i den stilen du visat som är gratis.... Ska börja kika liye närmare på dem, kanske hittar jag nått som kan få flytta till bättre behövande ;-) :-)

14 Ylva:

skriven

Det där med galgar är en kul grej. Jag har samlat galgar från butiker/företag på Öland och det är endast dom som får finnas i min hall. Många av dom-de flesta är från gamla butiker som inte finns längre. 40-50-tal.

Kul att se att nån annan har samma idé.

Kollar din blogg ibland. 50-talet är spännande.

Hälsningar Ylva

15 Dennis:

skriven

Vi ska göra en utställning om gamla trägalgar med tryck, är det någon som har tips vart man kan komma över dessa. Eller är det bara att ge sig ut på Loppis... behöver hjälp då vi behöver ganska många

16 Monika:

skriven

Hej. Jag har ca 10 galgar med firmanamn. Hollywood och diverse annat med herrekiperingsnamn. Det mesta från Stockholm. Intresserad?

Svar: Hej! Tack för erbjudandet, men har numera inriktat mig på teakgalgar utan tryck....
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: